Kupujete ojetinu? Nenaleťte na laciné fígly autobazarů!

Praha - Obliba ojetých aut v České republice stále roste. A i když se jich nabízí stále více, není výběr a koupě ojetiny zdaleka tak snadný, jako koupit housku v krámu. Autobazary rády používají celé spektrum fíglů, kterými se snaží potenciálního kupce přesvědčit, že bez jimi nabízené ojetiny nemůže žít a že je to ten nejlepší vůz za nejlepší cenu, který je na trhu k dostání. Pravda je však často někde jinde.

Nepodléhejte

Pokud vás oslovila plechová nádhera v některém z autobazarů, nebo si chcete splnit svůj sen, doporučujeme nepodléhat panice a vůz okamžitě nekupovat. Nenechte se vmanipulovat do situace, že je vámi vybraný vůz tím posledním za nejlepší cenu, jakou kdo v širokém okolí nabízí.

Zaměstnanci autobazarů jsou školeni a motivováni, aby prodali. Vy zůstaňte pánem situace a projeďte si autobazarů určitě několik. Vyplatí se věnovat i čas nabídce na internetu. Budete moci nejen porovnat ceny, ale i výbavu a stav nabízených aut. Rozdíly mohou být obrovské.

Nebojte se při koupi auta ani smlouvat. Autobazar se vždy snaží na prodeji co nejvíce vydělat, zároveň chce ale rychle prodat, protože zbytečným stáním na jeho pozemku ztrácí vůz na hodnotě. Pokud odložíte ostych a přednesete prodejci všechny námitky, které k vozu máte, můžete několik tisícovek ušetřit. Dobrým argumentem, který obměkčí srdce nejednoho prodejce, je platba v hotovosti.

Nenakupujte večer, ani sami

Nejlepšími zákazníky autobazarů jsou tací, kteří se zamilují do vozu na první pohled. Prodejcům pak stačí lehce přihřívat a kupec je jejich.  Zásadně nenakupujte auta večer za umělého světla. Uniknou vám detaily barevných odlišností karoserie, značící možnou výměnu po havárii.

Zásadně nenakupujte sami. Nejlepším řešením je přizvat k nákupu automechanika nebo alespoň kamaráda, který stejnou značku vozu má nebo měl. Některé autobazary umožňují i návštěvu vámi vybraného autoservisu. Sice si budete muset prohlídku zaplatit, ale možná ušetříte desetitisíce za případné velké opravy.

Nejvíc vysvětlení se skrývá pod kapotou

Prohlédli jste si auto ze všech stran a nezjistili žádné výměny blatníků nebo dveří? Zaměřte se na lícování jednotlivých dílů karoserie. Pokud je na každé straně každý díl s jinou spárou a i dveře na každé straně doléhají jinak, byl vůz minimálně opravován. A možná, že vám zatajili i fatální nehodu.

Dalším místem, které určitě stojí za prohlídku, je motorový prostor. Pozor si dejte na velký únik oleje. To znamená podívat se nejen svrchu, ale ohnout svá záda, nebát se ušpinit kalhoty a prohlédnout i spodní část motoru. Prodejce by měl auto nastartovat a nechat ohřát motor. Začne-li cokoli ukapávat, znamená to, že budete muset v nejbližší době do servisu. A to bude něco stát.

Zvýšenou pozornost je vhodné věnovat také olejovému víčku. Nemělo by být utřené do sucha. Pokud je, nemusí to být pečlivost prodávajícího, spíše to vypovídá o snaze něco utajit.

Kolik má vůz najeto?

Počet ujetých kilometrů bývá uveden v nabídce. To ale neznamená, že odpovídá skutečně najetým kilometrům. Pohled na tachometr nic neřekne. Nejlepším důkazním materiálem je originální servisní knížka. Pokud ji auto má, jezdilo na pravidelné servisní prohlídky a má je v servisní knížce vyznačené, dá se předpokládat, že má opravdu najeto, co je na tachometru.

Pokud knížka chybí, nejvíce o najetých kilometrech napoví interiér. Prohlédněte si nástupní hranu sedačky řidiče, ohmatejte volant, řadicí páku, vyšlapání pod patou nohy na podlaze. Zjistíte-li silné opotřebení nebo dokonce poškození těchto míst, nevěřte tomu, že má vůz najeto inzerovaných osmdesát nebo sto tisíc kilometrů.

Jak se vyvarovat kradeného vozu?

Kradených a různě prodávaných aut se po silnici pohybuje stále dost. Proto by se měla věnovat zvýšená pozornost identifikačním znakům vozidla. Tím nejdůležitějším je tzv. VIN karoserie, tj. sedmnáctimístný kód, který je jedinečný pro každé vozidlo. Toto číslo v sobě skrývá rok výroby, modelový rok, typ motoru a další spoustu užitečných informací.

VIN kód bývá umístěn někde v motorovém prostoru nebo na podlaze v kabině a je vyražený přímo na karoserii. VIN musí být totožný s VIN uvedeným v technickém průkazu i dalším štítkem v kovovém nebo papírovém provedení. Bývá vylepený například v kufru vozu nebo pod jeho předním sklem. 

I když vše souhlasí, nemusí být ale zdaleka vyhráno. Stojíte-li o vybraný vůz, investujte asi dva tisíce korun do důkladnější prověrky auta. Jde o dokladovou prověrku v české i evropské databázi odcizených vozidel. Tuto proceduru by kupující neměl opomenout zejména v případě, že autobazar nabízí vozidlo v komisi, tedy jej od původního vlastníka nevykupoval.  

Záruka

Platí, že v případě zjištění vady prodávající za tyto vady odpovídá, pokud existovaly již v okamžiku prodeje a nevznikly prostým opotřebením. Záruční lhůta je u nákupu od podnikatele (autobazaru) dvouletá. V případě komise je ale pouze šestiměsíční.

Důležité upozornění před vyjetím

Když všechny procedury zdárně proběhnou a kupující se stane šťastným majitelem vybraného auta, neměl by ještě před vyjetím z autobazaru zapomenout uzavřít povinné ručení. Pokud tak neučiní a zastaví ho policie, nebude příslušníky zajímat, že vůz před několika minutami koupil a odváží ho jen do své garáže. Policie může nešťastníkovi v tomto případě uložit pokutu až do výše čtyřiceti tisíc korun. To je ale levnější varianta. V případě zaviněné nehody mohou nepojištěného majitele auta vyjít škody mnohem dráž.

  • Autobazar autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/40/3925.jpg
  • Motor auta autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/57/5623.jpg
  • Zloděj auta autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/223/22290.jpg