Nejaktuálnější je nyní hrozba zaměstnanců městské hromadné dopravy v Budapešti a také železničářů. Obě skupiny chtějí stávkovat ještě v prosinci. „Rozhodne se do týdne, ale odbory to oznámí až několik hodin před stávkou,“ informoval diváky České televize zpravodaj Českého rozhlasu Gregor Martin Papucsek.
Důvodem je stejně jako v dalších sektorech maďarské ekonomiky růst platů, nebo alespoň udržení jejich stávající úrovně. Železničáři navíc požadují, aby stát vyplatil každému pracovníkovi čtvrt milionu forintů (asi 25 tisíc korun) ze zisku z prodeje sekce nákladní dopravy.
Největší vlna stávek pak Maďarsko čeká 12. ledna. Práci v tu dobu chtějí přerušit zaměstnanci veřejného sektoru, například učitelé, lékaři, vojáci, policisté nebo hasiči. Cílem stávky je ubránit třinácté platy, které jim vláda nechce vyplatit. Navíc požadují ještě čtyřprocentní růst platů, který jim kabinet také v minulosti přislíbil.
Maďarsko zasáhla finanční krize nejtíživěji ze všech zemí střední Evropy. Stát si půjčuje, kde se dá. Pomáhá mu Mezinárodní měnový fond, Evropská unie i Světová banka. To Maďaři schvalují, ovšem na své platy si nechtějí nechat sáhnout. Podpořit své požadavky už zaměstnanci veřejného sektoru vyšli koncem listopadu.