Podle statistik jezdí do zahraničí na nákupy až třetina Čechů. Nejčastěji tam nakupují textil, který vyjde v Česku mnohem dráž, a zákazníci si také stěžují na menší výběr. „(Český) obchodník se snaží co nejvíce profilovat do luxusní značky, i když původně ta značka není luxusní,“ vysvětlil markantní rozdíl v cenách v rozhovoru pro Českou televizi analytik Atlantic FT Petr Sklenář.
Velké obchodní řetězce jako například Deichmann, H&M nebo Takko Fashion navíc ceny v Česku zvedají i tím, že pro jejich přepočet z evropské měny používají kurz 30 korun za euro, kdežto oficiální kurs se aktuálně pohybuje kolem 26 korun za euro.
Levněji ale vychází v Německu také potraviny, a to až o čtvrtinu. Populární jsou tam ale také nákupy drogerie. Například tekuté mýdlo nebo šampony se dají v Německu pořídit v 750 mililitrovém balení za stejnou cenu, jakou v českých obchodech zákazníci zaplatí za 250 mililitrové balení. Levněji ale u našich sousedů vyjde také elektronika, autodílny či nábytek.
Do zahraničí láká i příjemnější obsluha
I když se od dob socialismu v českých obchodech už hodně změnilo, lidé, kteří mají zkušenosti s nákupem v zahraničí, si také často stěžují na to, že obsluha českých obchodů je velmi neochotná a někdy dokonce nepříjemná. Obvykle také nedokáže zákazníkovi adekvátně poradit.
Sklenář ale nespokojené zákazníky českých obchodů uklidňuje s tím, že i tento trend je v domácích obchodech pouze dočasný a situace se bude zlepšovat. „Růst konkurence a přibližování se i vnitřně standardům trhu západní Evropy přinese zlepšování kvality,“ poznamenal.
