Praha - Češi jezdí stále více nakupovat do Německa. Například v pohraničních okresech Bavorska pochází až čtvrtina tržeb obchodníků od českých zákazníků. Češi v Německu nakupují především potraviny, oblečení, ale i hračky a drogerii. A Němci jim vycházejí vstříc. Některé řetězce umožňují v příhraničních oblastech platby v korunách. Běžné také je, že do schránek v českém pohraničí ve velkém míří německé reklamní letáky.
Češi jezdí houfně nakupovat do Německa. Je tam levněji!
Podle statistik jezdí do zahraničí na nákupy až třetina Čechů. Nejčastěji tam nakupují textil, který vyjde v Česku mnohem dráž, a zákazníci si také stěžují na menší výběr. „(Český) obchodník se snaží co nejvíce profilovat do luxusní značky, i když původně ta značka není luxusní,“ vysvětlil markantní rozdíl v cenách v rozhovoru pro Českou televizi analytik Atlantic FT Petr Sklenář.
Velké obchodní řetězce jako například Deichmann, H&M nebo Takko Fashion navíc ceny v Česku zvedají i tím, že pro jejich přepočet z evropské měny používají kurz 30 korun za euro, kdežto oficiální kurs se aktuálně pohybuje kolem 26 korun za euro.
Levněji ale vychází v Německu také potraviny, a to až o čtvrtinu. Populární jsou tam ale také nákupy drogerie. Například tekuté mýdlo nebo šampony se dají v Německu pořídit v 750 mililitrovém balení za stejnou cenu, jakou v českých obchodech zákazníci zaplatí za 250 mililitrové balení. Levněji ale u našich sousedů vyjde také elektronika, autodílny či nábytek.
Do zahraničí láká i příjemnější obsluha
I když se od dob socialismu v českých obchodech už hodně změnilo, lidé, kteří mají zkušenosti s nákupem v zahraničí, si také často stěžují na to, že obsluha českých obchodů je velmi neochotná a někdy dokonce nepříjemná. Obvykle také nedokáže zákazníkovi adekvátně poradit.
Sklenář ale nespokojené zákazníky českých obchodů uklidňuje s tím, že i tento trend je v domácích obchodech pouze dočasný a situace se bude zlepšovat. „Růst konkurence a přibližování se i vnitřně standardům trhu západní Evropy přinese zlepšování kvality,“ poznamenal.