Současné turbulence na světových finančních trzích předurčují podle Koblice pro příští rok dva možné scénáře vývoje. Jednou z možností je, že firmy donutí k navyšování vlastního kapitálu. „Banky nyní vyžadují po firmách mnohem více (vlastního) kapitálu, aby jim byly schopny zajistit dluhové financování. Kapitál se dá získat různými způsoby: buď od původních akcionářů, nebo zisky z minulých let, ale také na burze od investorů,“ vysvětlil Koblic. A právě poslední zmíněná možnost by přivedla na pražskou burzu nové emise.
Burzu možná opustí Zentiva
Finanční krize ale může vést také k tomu, že se společnosti kótované na burze začnou ve velkém spojovat, aby posílily svou pozici. To by vedlo k tomu, že obchodovaných titulů bude spíše ubývat. V příštím roce by takto mohly z pražské burzy zmizet například akcie farmaceutického giganta - Zentivy. „Zentiva má hodně nakročeno k tomuto scénáři, kdy prakticky nyní probíhá nabídka k převzetí,“ poznamenal Koblic.
Přibýt by mohlo CS Cargo
Odchod Zentivy by mohla „hladovým“ investorům ale vykompenzovat nová emise, slibuje Koblic. „CS Cargo je takové moje želízko v ohni, protože už o té emisi nebo o tom úmyslu akcionářů vím zhruba rok a fakt je, že logistický sektor u nás na burze chybí, a myslím si, že pro naši polohu středoevropského regionu, který je určitou křižovatkou, by se logistika u nás na burze hodila,“ podtrhl.
Na pražské burze je nyní kótováno 29 titulů. Aktivně se ale obchoduje jen kolem dvanácti z nich. Ostatní jsou reziduální tituly zbylé z kuponové privatizace, kterých se burza postupně zbavuje.