České pivovary stále více živí cizinci

Plzeň - Necelých jedenáct milionů hektolitrů piva prodal loni v Česku i v zahraničí největší tuzemský pivovar Plzeňský Prazdroj. Ve srovnání s rokem 2007 klesly prodeje na domácím trhu o tři procenta. I jednička mezi českými pivy potvrzuje trend, že čím dál větší díl spotřeby českého piva mají na svědomí cizinci.

Spotřeba v Česku se i loni sice držela na 160 litrech na osobu, s průměrem ale pomáhají čím dál víc cizinci. Vypijí asi čtvrtinu. Export nebo konzumace turistů v českých pohostinstvích se stává stále větším zdrojem příjmů českých pivovarů, i Prazdroje.

„Pilsner Urquell se prodává ve více než padesáti zemích. Sledujeme tam jak prodeje, tak i distribuci a celkový čtyřprocentní nárůst považuji za vynikající výsledek s ohledem na finanční krizi, která se dotkla mnohých zemí,“ libuje si generální ředitel Plzeňského prazdroje Mike Short.

A není to jen tradiční Pilsner Urquell, který jde v zahraničí na odbyt. Roste zájem i o další značky například o Velkopopovický Kozel. „Nárůst prodejů Kozla je hlavně v jižní Evropě. V Řecku dokonce o 312 procent. A daří se mu i ve střední Evropě a ve Skandinávii. Černý Kozel pak začal dobývat hlavně Rusko a státy bývalého sovětského bloku,“ popisuje Short.

Nejúspěšnější domácí značkou dál zůstává Gambrinus. Čechům ale chutná i pivo z malých a středních pivovarů. O více než pětinu vzrostla loni produkce třem největším společnostem v Libereckém kraji. Pivovary Svijany, Hols Vratislavice a Rohozec dohromady dodaly na trh přes půl milionu hektolitrů.