Informace vyplývají z údajů mezinárodní poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Podle ní loni celková plocha tuzemských nákupních center činila bezmála 1,95 milionu metrů čtverečních. Vedoucí oddělení maloobchodních prostor pražské pobočky Cushman & Wakefield Martin Žížala dnes sdělil, že letošní plány výstavby nových nákupních center doznaly značných změn.
Martin Žížala, Cushman & Wakefield:
„Nejnovější záměry developerů hovoří o výstavbě 150 tisíc metrů čtverečních nových ploch včetně rozšíření nynějších projektů. Ještě před rokem se přitom počítalo s objemem větším zhruba o 65 procent, tedy téměř 250 tisíc metrů čtverečních nových ploch v 15 nákupních centrech.“
Developeři, kteří otevření nových nákupních center a rozšíření stávajících mysleli skutečně vážně, by přitom s projekty pro tento rok neměli mít problém. Jejich profinancování bylo totiž podle Alexandra Rafajloviče z Cushman & Wakefield zabezpečeno již před vypuknutím světové finanční krize. „Odhodlání bank financovat nová nákupní centra otestují až projekty plánované na roky 2010 a 2011,“ dodal Rafajlovič.
Méně nových center bude v celé Evropě
Podobná situace jako v Česku je nyní i v celé Evropě, kde byla kvůli světové finanční krizi úplně zrušena výstavba až sedmi milionů metrů čtverečních plánovaných nákupních center. V roce 2009 by mělo být v Evropě otevřeno přibližně deset milionů metrů čtverečních nových center, což je o 40 procent méně, než bylo předpovídáno loni v červenci. Další rok by pak mělo být otevřeno nákupních komplexů ještě méně. Předvídaných 7 milionů metrů čtverečních nákupních ploch by znamenalo nejnižší expanzi od roku 2005 a konec pětiletého růstu rozvoje nákupních center.
Rok 2008 přitom byl pro nově otevíraná nákupní centra v Evropě rokem rekordním, když jich bylo nově otevřeno nebo rozšířeno na 310. Těmto číslům vévodilo Rusko s 1,65 milionu metrů čtverečních nových ploch následováno Tureckem, Británií a Rumunskem.
V Česku nyní podle údajů společnosti Incoma Research funguje zhruba 270 nákupních center různých velikostí. V pozadí očekávaného útlumu stavby nových obchodních komplexů je prý také fakt, že dnes již v Česku prakticky není město nad 50 tisíc lidí, v němž by nákupní centrum nestálo, nebo v něm developeři alespoň nepředstavili plány postavit nové. Nové prodejní komplexy tak již budou vytvářet přímou konkurenci stávajícím.