Malé volkswageny, škodovky a seaty se budou vyrábět v Bratislavě

Berlín - Nové městské rodinné vozítko koncernu Volkswagen, které má na kapotě nosit mimo jiné i logo tuzemské automobilky Škoda, bude sjíždět z výrobních linek bratislavského závodu Volkswagenu. Koncern to potvrdil v dnešním tiskovém prohlášení a uvedl, že hodlá do výroby vozidla investovat celkem 308 milionů eur, v přepočtu zhruba 8,3 miliardy korun. V Bratislavě má díky tomu přibýt až 1500 pracovních míst.

Výrobu aut nové modelové rodiny chce největší evropský automobilový koncern spustit v roce 2011. Jednat se má o globální model, vyráběný pod značkami Volkswagen, Škoda a Seat. O projektu městského minivozu mluví Volkswagen jako o největší novince od roku 1974, kdy první generace Golfu vystřídala legendárního Brouka.

Továrna Škody ve Vrchlabí přišla zkrátka

Dosud se o umístění investice pouze spekulovalo. I když byla Bratislava nejvážnějším uchazečem, hovořilo se také o možné výrobě nových aut ve Vrchlabí, kde má svůj závod dceřiná firma Volkswagenu Škoda Auto, nebo v koncernových závodech v Indii či Rusku. Za investici se v březnu v sídle koncernu ve Wolfsburgu přimlouval i slovenský premiér Robert Fico.

Martin Winterkorn, šéf koncernu Volkswagen:

„Náš tým na Slovensku je dostatečně flexibilní a je připraven na výrobu Volkswagen New Small Family.“

Automobily nové modelové řady s pracovním označením New Small Family mají být založeny na koncepci řady Volkswagen up!. Prototypy automobilů, které navážou na výrobu modelu Lupo, byly představeny na frankfurtském autosalonu už v roce 2007. Potenciální majitele chtějí nalákat na rekordně nízkou spotřebu. Ta se má pohybovat pod 3,5 litry benzinu na 100 kilometrů.

Taky VW má problémy s odbytem

Právě úsporná auta mají Volkswagenu pomoct překonat současnou krizi, která stihla celé odvětví. Podle čerstvých čísel se provozní zisk koncernu v prvním čtvrtletí letošního roku zřítil o 76 procent na 312 milionů eur (8,4 miliardy korun). Bez zahrnutí jednorázového příjmu z prodeje brazilské divize by se Volkswagen dokonce propadl do provozní ztráty.

„Nicméně celosvětově je na tom VW v současné době asi nejlépe ze všech automobilek na evropském trhu, není zajímavostí že se stal v loňském roce evropským výrobcem č. 1,“ komentoval pro Českou televizi situaci Volkswagenu zástupce šéfredaktora magazínu Autohit Martin Růžek.

Společnost rovněž potvrdila, že počítá s poklesem zisku v celém letošním roce. „Vzhledem k mimořádně slabým obchodům v prvních třech měsících roku 2009 nadále očekáváme, že zisky nedosáhnou úrovně z předchozího roku,“ uvedl Volkswagen.