Odbory Chrysleru a Fiatu kvůli vládní pomoci ustoupily

Detroit - Americká odborová organizace United Auto Workers (UAW) se dohodla s vedením automobilek Chrysler LLC, Fiat SpA a americkou vládou na ústupcích ve mzdové dohodě z roku 2007 a omezení odvodů do fondu zdravotní péče. Dohoda je jednou z podmínek vlády k poskytnutí záchranného úvěru pro Chrysler a musí ji ještě podepsat členové UAW. O víkendu podepsala podobnou dohodu o ústupcích s Chryslerem kanadská odborová asociace Canadian Auto Workers.

Termín pro dokončení jednání je stanoven na 30. dubna. Dohoda s odbory tak přišla za pět minut dvanáct. „Ustupuje se až na poslední chvíli, vše se žene do extrému, hrotí se to, takže zcela upřímně: samozřejmě, je to pozdě, ale alespoň se něco změnilo, zase se to trošičku posunulo dál,“ řekl v rozhovoru pro ČT24 šéfredaktor Auto 7 Jan Blažek.

Odbory: Ústupky bolí 

Podle odborového svazu jsou ústupky velmi bolestivé, avšak dohoda by podle nich měla zajistit, že vláda poskytne automobilce a jejím zaměstnancům ještě druhou šanci. Dohoda by měla splnit veškeré požadavky vlády na poskytnutí úvěru a zahrnuje významné změny v platbách do zaměstnaneckého fondu zdravotní péče. Přesnější detaily nejsou zatím k dispozici.

Kvůli věřitelům možná skončí Chrysler v konkurzu

Vláda minulý měsíc stanovila jako podmínku pro získání pomoci Chrysleru vyjednání snížení mzdových nákladů, restrukturalizaci dluhu a upevnění aliance s italskou firmou Fiat. Dohoda s Fiatem o převzetí podílu 20 procent v Chrysleru je již téměř u konce. Jedinou překážkou v získání státní pomoci nyní automobilce zůstává jednání s věřiteli. A s těmi bude zřejmě problém.

Americká média spekulují o tom, že vláda již připravuje pro problémovou automobilku rychlý konkurz. Chrysler totiž dluží 7 miliard dolarů a hlavně s bankami se nemůže shodnout, jak jim peníze vrátí. Banky chtějí alespoň 4,5 miliardy a 40procentní podíl v automobilce. Vláda ale nabízí jen 1,5 miliardy a pět procent. Chrysler by tak mohl skončit v konkursu už tento týden. Spojení s Fiatem by pak pokračovalo v jeho rámci.

Americké automobilky se na Fiat léta dívaly skrz prsty

Ještě před několika lety považovali odborníci z automobilového průmyslu za jisté, že italská automobilka nepřežije a nakonec ji ovládne některý z konkurentů. Ty teď Fiat sám kupuje. Kromě Chrysleru se uchází ještě o Opel.

„Fiat byl hodně na dně a velmi úspěšně restrukturalizoval v době, kdy ostatní takové problémy neměly, teď je připraven na těžkou situaci na globálním trhu lépe než ostatní,“ popsal výhodu Fiatu Blažek.

Chrysler
Zdroj: ČT24