Šrotovné na Slovensku nakoplo prodej aut

Bratislava - Zavedení státních příspěvků na koupi nového automobilu po likvidaci starého auta, tzv. šrotovné, výrazně oživilo dubnový odbyt osobních a malých nákladních aut na Slovensku. Do statistik přibylo 10 902 vozidel, což bylo o 17,11 procenta více než v dubnu 2008. Informovalo dnes o tom slovenské Sdružení automobilového průmyslu. Šrotovné spustila vláda v březnu poté, co se prodej vozidel v lednu a únoru letošního roku výrazně propadl. Za letošní leden až duben bylo v zemi zaregistrováno 27 000 aut, což bylo o téměř 13 procent méně než ve stejném období loňského roku.

Stát prostřednictvím dvou vln šrotovného podpořil prodej více než 40 000 nových aut. Zájemci o nákup nového vozidla mohli dostat společně se slevou od prodejců maximálně 2 000 eur (60 252 slovenských korun), podmínkou bylo sešrotování starého auta. Zavedení šrotovného se přitom podepsalo již na březnovém prodeji nových aut, který proti únoru stoupl takřka o dvě třetiny.

Analytici již v minulosti upozorňovali, že šrotovné podpoří prodej jen jednorázově. Navíc se podle nich poptávka soustředí jen do krátkého období. „Pokud nepřijde výrazné oživení ekonomiky, které čekáme nejprve z USA, motivace k nákupu nových aut na Slovensku na podzim pravděpodobně klesne,“ řekl analytik ČSOB Marek Gábriš. Podle něj jsou dubnová čísla vrcholem prodeje letošního roku. Podle ministerstva hospodářství se o další vlně šrotovného v případě budoucího poklesu poptávky po autech zatím neuvažuje. V současnosti však pracuje na zprávě, která by vliv obou vln příspěvku na likvidaci analyzovala. Na základě této zprávy, která má být hotová začátkem června, se rozhodne o dalším postupu.

Na čele se drží Škoda

Největší zájem byl v dubnu o auta značky Škoda, kterých se prodalo téměř 1 300 kusů. Tržní podíl značky za první čtyři měsíce roku dosáhl téměř 15 procent, byl však o více než pět procentních bodů nižší než ve stejném období roku 2008. Druhé místo si udržel francouzský Peugeot s 9,35 procenty a jihokorejská Kia (7,63 procenta) vytlačila z třetího místa žebříčku nejprodávanějších aut francouzský Renault.