Nákupy se dále odkládají, maloobchod stagnuje

Praha - Sezonně neočištěné maloobchodní tržby v březnu meziročně klesly o 1,1 procenta. Tržby včetně maloobchodního prodeje pohonných hmot, avšak bez prodeje aut a jejich oprav, byly naopak o desetinu procenta vyšší, především díky prodeji nepotravinářského zboží. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se meziročně bez očištění snížily o 3,9 procenta. Po očištění o sezonní vlivy kalendářní a pracovní dny březnové maloobchodní tržby po únorovém poklesu meziročně vzrostly o 0,9 procenta.

„Trh očekával pokles maloobchodu kolem 2,5 procenta. Dnešní data tak tedy můžeme vnímat spíš pozitivně, protože realita není až tak špatná, jak se čekalo,“ komentovala výsledky analytička Next Finance Markéta Šichtařová. Spotřebitelé ovšem podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška zůstávají přepnuti do úsporného režimu a nadále odkládají větší nákupy. „To je zřejmý výsledek příjmové nejistoty, dané rostoucí nezaměstnaností a kráceným pracovním časem v mnoha provozech. Na chmurném obrázku spotřebního chování se zřejmě mnoho nezmění ani ve druhém čtvrtletí,“ uvedl.

„Vzhledem k nepříznivému vývoji na trhu práce nelze čekat zázraky ve spotřebitelských výdajích. Spotřeba zboží určeného pro dlouhodobou spotřebu se nyní v mnoha případech odkládá,“ potvrzuje i analytik Raiffeisenbank Michal Brožka. Celková spotřeba domácností zahrnující i výdaje za služby zůstane podle něj letos těsně nad nulou, a bude tak brzdit spolu se spotřebou vlády pokles české ekonomiky.

I přes horší náladu mezi spotřebiteli ovšem dnešní údaje podle analytika společnosti CITCO - Finanční trhy Tomáše Volfa ukazují na větší ochotu zvyšovat nákupy i v době nejistoty. Pomoci podle něj mohou i kroky ČNB, která minulý týden snížila úrokové sazby. „Centrální bankéři tak vytvořili prostor bankám zlevnit úvěry pro konečné spotřebitele. Otázkou je, zda banky adekvátně ceny úvěrů sníží,“ uvedl.

Více se prodávalo v lékárnách, méně ve smíšeném zboží

Nejvyšší růst zaznamenal prodej ve specializovaných prodejnách s farmaceutickým, zdravotnickým a drogistickým zbožím, a to o 11,1 procenta. Rostly také tržby za výrobky pro kulturu a rekreaci, o 6,6 procenta. Prodej přes internet stoupl o 6,3 procenta, maloobchod s počítačovým a komunikačním zařízením o 5,6 procenta a ostatní maloobchod mimo prodejny, stánky a trhy o 3,6 procenta.

O osm procent naopak klesly tržby specializovaných prodejen, o čtyři procenta za ostatní výrobky pro domácnost a o 1,1 procenta v prodejnách se smíšeným zbožím. Prodej pohonných hmot stagnoval. Prodej nepotravinářského zboží se celkově zvýšil o 1,6 procenta, tržby za potraviny naopak klesly o 1,7 procenta.