Lihovarníci protestují proti levnému biolihu z Brazílie a Pákistánu

Praha - Čeští lihovarníci usilují o to, aby stát zastavil prudce rostoucí dovoz levného biolihu z Brazílie a Pákistánu. Ten meziročně vzrostl o 800 procent především proto, že se bioetanol od loňského roku povinně přimíchává do benzinu. Čeští lihovarníci nejsou schopni levné konkurenci čelit a usilují o to, aby existovala povinnost používat biolíh vyrobený ze surovin původem z Evropské unie. Informoval o tom týdeník Euro.

„Jsme jedinou zemí v Evropě s tak obrovským dovozem brazilského a pákistánského lihu, kterému nikdy nebudeme schopni konkurovat,“ řekl Martin Kolář, mluvčí společnosti Cukrovary TTD, která vyrábí biolíh z cukrové řepy. Dodal, že ostatní země své výrobce chrání; podmínku využít surovinu z EU uplatňují například Polsko a Maďarsko. „Máme nejhorší zákony o lihu, které jeho výrobu prodražují. A k tomu jsme spolu se Švédskem v Evropě nejliberálnější,“ dodal Otakar Moťka, majitel firmy Ethanol Energy, která chce spustit lihovar.

Unipetrol proti, zdražil by se benzin

České lihovary bojují proti levnému biolihu (zdroj: ČT24)

Ve sněmovním rozpočtovém výboru lihovarníci se svým návrhem nepochodili. Lobbing rafinerií byl totiž úspěšnější. „Z pohledu Unipetrolu by to bylo ochranářské a ryze lobbistické nařízení, které by opět prodražilo benzin. Znamenalo by to také porušení unijních pravidel hospodářské soutěže,“ upozornila mluvčí Unipetrolu Blanka Růžičková.

Ředitel Svazu lihovarů Lubomír Konšel tvrdí, že brazilský bioetanol je o tři koruny lacinější než tuzemský už jen proto, že v Česku se musí používat líh denaturovaný. „Clo při jeho dovozu je o 2,5 koruny vyšší než u nedenaturovaného,“ uvedl Konšel.

Lihovarníci se znovu pokusí prosadit návrh na omezení dovozu zámořského biolihu u vládní novely zákona o spotřební dani. Místopředseda rozpočtového výboru Pavel Hrnčíř (ODS) ale nedává návrhu mnoho šancí, právě kvůli hrozbě zdražení benzinu.