Americký autoprůmysl hledá vlastní dno

Detroit - Smíšené zprávy hlásí trh s auty ve Spojených státech. Zatímco meziročně se tam v květnu prodeje propadly o třetinu, v porovnání s dubnem dokázali dealeři prodat celkem o třináct procent víc aut. Překvapením je, že nejmenší ztráty si připsaly dvě největší domácí automobilky - GM a Ford. Hůř se vedlo dosud dravým Japoncům a skoro na polovinu se smrskly prodeje zkrachovalého Chrysleru.

„Možná z toho vyjdou (automobilky) štíhlejší, konkurenceschopnější, ale je nutné, aby se prodeje vzpamatovaly, tohle je katastrofa,“ popsal situaci amerických automobilek analytik Jeremy Anwyl.

Malou naději automobilky přece jen mají - oproti dubnu se zájem zákazníků zvýšil. Nejvíc z toho těžil Ford - a pomalu se dotahuje na stále ještě americkou jedničku, General Motors, který musel pod tlakem nedostatku hotovosti vyhlásit bankrot. Fordu se podařilo zvýšit svůj tržní podíl na nejvyšší úroveň za poslední tři roky. Analytici ale varují, že i Fordu můžou během roku dojít peníze. „Stále ještě není jisté, že se vyhne státní pomoci. Sehnat půjčky není dnes pro automobilky lehké, možná jim nic jiného nezbude," zdůraznil Anwyl.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Obamovi experti radí, jak vyrábět auta

Automobilky ve Spojených státech zřejmě projdou revolucí. Aby přežily, musí se orientovat nejen na lehčí, hospodárnější auta. Vláda chce, aby zaváděly i zelené technologie přímo do výroby. Prezident Obama proto poslal do továren své experty. Mezi zaměstnanci ale Obamovi lidé moc pochopení nenašli. Krize totiž postihla nové technologie stejně silně, jako ty tradiční.

Podle odhadů se letos ve Spojených státech prodá necelých 10 milionů aut - to by byl nejhorší výsledek za poslední čtvrtstoletí. Bude záležet i na tom, jak si povede General Motors po ohlášení bankrotu.