Podle pojišťovny je systém sankcí účinnou obchodní strategií, která jim pomáhá vyhnout se rizikovým skupinám řidičů. „Nechceme se zbavit klientů, myslíme, že o ně nepřijdeme, naše sazby jsou konkurenční a my o každého klienta chceme bojovat a chceme o něj bojovat fér,“ zdůrazňuje produktový ředitel Generali Petr Hájek.
Žádná jiná pojišťovna jednorázovou přirážku ve formě sankce nemá. Všechny s výjimkou Kooperativy ale při sjednání povinného ručení lidi rozdělují, nejčastěji podle bydliště a věku. Nejvíc tradičně zaplatí Pražáci a mladí lidé.

Reportáž Terezy Krásenské
Specialitou je třeba rozlišování řidičů podle toho, zda mají, nebo nemají rodinu. Česká pojišťovna zvýhodňuje řidiče s dětskou sedačkou. U pojišťovny Uniqa si připlatí ti, kteří jsou ještě svobodní. Slevu ale dostanou, pokud jsou lékaři. Pojišťovny v tom žádné znevýhodnění ostatních nevidí. „My si naopak myslíme, že je to krok k větší spravedlnosti v oblasti povinného ručení,“ vysvětluje mluvčí pojišťovny Uniqua Eva Svobodová.
Jediná věc, kterou mají pojišťovny v oblasti povinného ručení stejnou, je systém slev za dobu, když řidiči nehavarovali. A také přirážek, když nehodu naopak zaviní.