Fronty na banány letos vystřídají fronty na zimní pneu

Praha – Český trh registruje v poslední době nedostatkové zboží - zimní pneumatiky. V době krize totiž někteří výrobci uzavřeli své továrny, kterým nehrála do karet ani vysoká cena kaučuku. Za tou stála zejména nepřízeň počasí v jihovýchodní Asii, kde se pěstuje. Kvůli rozšířenému počtu úseků, které zimní přezutí vyžadují, je navíc Češi kupují daleko více než v minulých letech. Vyšší poptávka se tak projevuje i na jejich ceně.

Ročně se v Česku prodá 2,2 milionu zimních pneumatik. Ovšem kdo ještě své auto na zimu nepřezul, musí počítat s tím, že nejspíš neuspěje hned v prvním pneuservisu. Z pneumatik je totiž nedostatkové zboží - chybí téměř všechny typy, což se projevuje i na ceně. „Během čtrnácti dnů to šlo víceméně každý týden o pět procent nahoru. Pneumatiky prostě nejsou,“ dokládá jednatel firmy Pneuservis Sapa Jiří Šťastný.

Podle výrobců je problém v tom, že u nich ještě doznívá krize a nebyli schopní vyrobit tolik pneumatik, kolik potřebuje trh. Do alarmu nedostatkového zboží zafungovala i mediální panika, že kvůli zvýšení cen kaučuku ve světě gumy výrazně podraží. Lidé je proto skupují ve snaze předzásobit se. „Proto teď přezouvají, dalo by se říct, jak zběsilí,“ říká Marek Petráček z Pneuservisu Janpet.

Na vině je i více úseků s povinnou zimní výbavou

„Myslím, že do ceny ani tak nezasahuje avizované zdražení, ale že se spíš jedná o záležitost toho, že se prodloužily úseky, na kterých je nutné zimní obutí,“ vysvětluje mluvčí ÚAMK Igor Sirota. Servisy tedy varují, že až vyprodají nynější zásoby, nebudou mít od koho pneumatiky koupit. Navíc nedokáží říct, kdy se situace uklidní.

Z tahů, které spravuje stát, je zimní výbava od dnešního dne povinná na části dálnice D1 a na jedenácti úsecích silnic I. třídy. Povinnost použít zimní výbavu platí také na horských silnicích ve většině krajů, na Vysočině stojí značky se symbolem vločky a osobního auta i na komunikacích souběžných s dálnicí D1.

Test pneumatik: pozor na čínské modely

Test zimních pneumatik provedl nedávno pořad České televize Černé ovce ve spolupráci s časopisem TEST. Z dvaceti osmi testovaných sad zimních pneumatik získalo pouze pět za svoji celkovou kvalitu známku „dobře“ (nejlepší známka testu). Loni, kdy se testovaly rozměry 185/60 R14T a 205/55 R16H, to přitom bylo jedenáct z třiceti čtyř. Čtyřem modelům uniklo dobré hodnocení velmi těsně; zradilo je především jejich chování na sněhu, případně na náledí. Odnesly si tak známku „uspokojivě“. Rada k obezřetnosti při výběru platí letos ještě více než loni, zároveň platí i rada vyhýbat se pneumatikám neznámých značek čínské provenience.

Nejlepší pneumatikou se podle testu stala guma o rozměru 225/45 R17 - model Michelin Alpin A4. Odvádí dobré výkony a pomalu se opotřebovává. Odpovídá tomu ale i cena, kdy přezutí auta přijde na téměř devatenáct tisíc korun. „Z menšího rozměru 185/65 R15 je vhodné do městského provozu obout pneumatiku Dunlop SP Winter Sport 3D, která sice neoplývá skvělými vlastnostmi na náledí, ovšem v případě mokré i suché vozovky prokazuje dobré výsledky,“ uvádí časopis.

Nejhoršího hodnocení v testu, tedy „nedostatečně“, dosáhly shodně čínské pneumatiky Westlake SW 601 Snowmaster a Interstate Winter IWT-2. Neuspěl ani model Star Performer Winter. Redaktor časopisu TEST Václav Beneš varuje: „Jejich ceny mohou být lákavé, ale v tomto případě radíme nešetřit na nesprávném místě. Oba modely dosahují katastrofálních výsledků zejména na mokré vozovce, kdy se vozidla dala jen stěží ovládat.“