Škodovka přeruší výrobu fábií - nejsou díly

Mladá Boleslav – Mladoboleslavská Škodovka bude muset na několik dní zastavit výrobu fábií. Důvodem je nedostatek dílů. Automobilce chybí hlavně komponenty pro výrobu motorů dovážené z Polska. Další výpadek ve výrobě hrozí automobilce z úplně jiného důvodu. Odboráři nesouhlasí s novou kolektivní smlouvou. Uvažují o tom, že nepodepíší dohodu o zavedení nového modelu provozu s více směnami, což by zastavilo některá místa výroby a ovlivnilo chod celého podniku.

Odstávka ve výrobě fabií se uskuteční 28. února a 4., 11. a 18. března. Podle odborů se v těchto dnech nevyrobí zhruba 3200 aut. „Odstávka byla naplánována s ohledem na zaměstnance na pondělí a pátek. Zaměstnanci v době přerušení výroby obdrží plnou mzdu,“ řekl mluvčí automobilky Rudolf Dreithaler. Jestli má automobilka dostatek součástek pro další období, mluvčí nechtěl komentovat.

Podle šéfa odborářů Jaroslava Povšíka je nedostatek součástek důsledkem doznívající krize, kdy nepřipravené závody snížily výrobu - a teď nestačí uspokojovat silnou poptávku. Podobné problémy se podle něj nevyhnuly ani automobilce Volkswagen, kde prý provoz stál jednu noc a den a celkem se tam nevyrobilo skoro 7000 aut.

Situace ve Škodovce byla podle týdeníku kritická, jelikož se uvažovalo o sérii odstávek, která by trvala do dubna. Nakonec se však sníží počet směn na osm a odstávka výroby modelu Fabia bude trvat čtyři dny. „Přerušení výroby se každý den týká dvou směn,“ upřesnil Dreithaler. Jiných modelů včetně Octavie, Superbu nebo Yetti se odstávka ve výrobě podle mluvčího netýká.

Odboráři v mladoboleslavské automobilce však nevylučují, že se v budoucnosti výroba zastaví kvůli jednání o nové kolektivní smlouvě. Chtějí přistoupit k nátlakovým akcím, aby se změnil přístup firmy k vyjednávání o smlouvě, na které se zatím obě strany nedohodly. Odboráři odmítají návrh na růst tarifů o 2,5 procenta a nesouhlasí se zavedením nového modelu provozu. 

S bonusy problém není

Pozitivněji se naopak podle odborářů vyvíjí jednání o příplatcích a některých bonusech. Firma podle odborářů zatím přistoupila na zvýšení příplatku za noční práci, nucený takt, práci v odpolední směně, ve ztíženém pracovním prostředí a nestandardních podmínkách. Strany se rovněž shodly na zvýšení příspěvku na penzijní připojištění. Diskuse se naopak ještě vedou nad výší variabilního bonusu. Odboráři zároveň v týdeníku upozornili, že přistoupí na dohodu jen jako celek a dohoda v otázce příplatků jim nestačí.

Současná smlouva mezi odbory a vedením společnosti platí do konce března. V loňském roce se obě strany dohodly na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta. V automobilce Škoda Auto pracovalo k letošnímu 1. lednu 23 558 kmenových zaměstnanců. Průměrná mzda tarifních zaměstnanců ve Škodovce byla loni podle odborářů 32 000 korun, průměrný dělnický plat činil 28 200 korun. V roce 2010 se podle odborářů procentuálně zvýšily mzdy v nižších tarifních třídách, což prý bylo dáno například výplatou mimořádných jednorázových plateb.

Jaroslav Povšík
Zdroj: ČT24