„Chceme docílit toho, aby Brownův hypnotický obchod působil jako totální útok na všechny smysly. Vidíte kola, která používají hypnotizéři. Určitě si jich všimnete a za pár minut vás vtáhnou do obchodu,“ tvrdí Sam Bompas, spoluzakladatel firmy.
Ve výkladu butiku lákají dvě hypnotická kola. Barvy v pruzích jsou typické pro letošní jarní a letní sezonu; svou roli hrají zářivé tóny a bílá. Oznámení na dveřích zákazníky upozorní, že v obchodě se odehrává experiment.

Hypnotizování – průkopník nového způsobu prodeje ženské módy
Nahrávka s podprahovým sdělením
„Když vstoupíte do obchodu, zapůsobí na vás vůně. Všechny čisticí prostředky jsme vylepšili vanilkovou esencí, která zvyšuje prodej zboží určeného ženám, například oblečení, a to až o sto procent. Z reproduktorů se navíc vysílá nahrávka s podprahovým sdělením. Není to nic brutálního. Jen se ovlivňuje vnímání zákazníků, aby se cítili dobře a měli chuť nakupovat,“ vysvětluje Sam Bompas.
Reproduktory jsou ovšem vyvedeny také na ulici. Předávají lidem uvnitř i venku podprahové sdělení, které se dá shrnout takto: „Máte možnost obléknout se co nejlépe a vypadat lépe než vaši přátelé!“
Pozitivní vliv na chuť utrácet
„Je mi jasné, že pro personál obchodu to může být náročné. I oni sami budou určitě víc utrácet. Na druhou stranu je takový prodej zábavný, předpokládám, že bude chodit hodně lidí. Žene je zvědavost a doufejme, že aranžmá obchodu bude mít pozitivní vliv na jejich chuť utrácet. Bude to fantastické,“ chechtá se Rebecca Gaonová z firmy Brown.
Za podprahovým sdělením i vanilkovou manipulací stojí „seriozní“ věda, totiž sociální psychologie a psychologie spotřebitele. V obchodech je zatím využití podobných metod spíš výjimkou. Brown má v Londýně více butiků, hypnotický je zatím pouze jeden.
Větší roli hraje chování prodavačů
Po měsíci provozu se mají srovnat výsledky. Renomované butiky považují hypnotický obchod za směšný pokus o senzaci. Psycholog Tom Stewart o projektu pochybuje také.
„Nezapomínal bych na působení obyčejné reklamy. Když se dobře cítí personál, chová se lépe k zákazníkům, ti se také dobře cítí. U zákazníků větší roli hraje chování prodavačů. Na designu prodejního místa podle mě tolik nezáleží,“ myslí si Stewart.