Loni stála autodopravce cesta pod mýtnými branami celkem 6,5 miliardy korun. Letos mají zaplatit odhadem o dvě miliardy víc. Chystané 25procentní zdražení na příští rok už ale označili dopravci za likvidační. Vláda jim proto vyšla vstříc. „Nepokryjí celé to navýšení, zdražení mýta, a to ani zdaleka, ale bude to výhodné pro časté uživatele dálnic, což z logiky věci jsou čeští dopravci,“ prohlásil Martin Felix, mluvčí Česmad Bohemia.
Vláda v obecné rovině se zavedením množstevních slev souhlasí, řekl premiér Petr Nečas.
Mluvit v současné chvíli o konkrétních částkách je ale podle něj zatím předčasné. Termín „často“ je podle vládního webu zcela nedostatečným vysvětlením podmínek pro slevu. Připomínky k novele mělo i ministerstvo vnitra, kterému mimo jiné vadí, že by zavedení slev na mýtném znevýhodnilo provozovatele vozidel s dálničními známkami, pro něž se žádné slevy nenavrhují.
Petr Nečas, premiér:
„Bavit se teď o konkrétních částkách je naprosto předčasné. Ta legislativa musí být schválená a pak může být otevřena nějaká debata.“
S obdobným zavedením slev na mýtném počítá i novela, kterou připravilo ministerstvo dopravy. Na projednání ve vládě ale tato předloha stále čeká. Návrh odpovídá dohodě ohledně mýtného, kterou uzavřelo ministerstvo dopravy se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia, jejíž cílem bylo posílení konkurenceschopnosti českých dopravců na liberalizovaném evropském trhu. „Ministerstvo dopravy poslanecký návrh podpořilo, protože vlastní návrh by do začátku příštího roku nestihl projít legislativním procesem,“ uvedl Novák.
Systém slev by mohl fungovat od začátku příštího roku
Podle generálního tajemníka sdružení Česmad Bohemia Martina Špryňara je současný poslanecký návrh jedinou možností, která umožní zavést systém slev od začátku příštího roku, tedy současně s plánovaným zvýšením sazeb mýtného. Ministerstvo dopravy u svého návrhu změny zákona očekávalo účinnost až od 1. července příštího roku a podle dopravců by takto pozdní zavedení slev znamenalo porušení dohod mezi nimi a ministerstvem.
Pokud se poslanecký návrh dostane ještě v průběhu října do sněmovny a bude schválen v prvním čtení, zbytek legislativního procesu včetně schválení Senátem a podpisu prezidentem by bylo možné stihnout ještě do konce roku, uvedl Špryňar. Sociální demokracie ale návrh zřejmě nepodpoří, sdělil její předseda Bohuslav Sobotka. Podle něj by vedl k výpadku příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který už nyní trpí nedostatkem peněz na údržbu, opravy a výstavbu nových silnic. Na to podle předkládací zprávy na vládním webu poukázal i ministr vnitra Kubice.
Elektronické mýtné na dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných silnicích prvních tříd se v Česku vybírá od počátku roku 2007. V současnosti ho auta nad 3,5 tuny platí na více než 1300 kilometrech. Jeho výnos využívá právě SFDI. V mýtném systému je nyní zaregistrováno víc než 570 000 vozidel s palubní jednotkou pro komunikaci s mýtnými branami.

Reportáž Barbory Jelínkové
Reportáž Barbory Jelínkové
12.10.2011 E21