Jančura si na cenovou politiku drah stěžoval u antimonopolního úřadu. České dráhy totiž kromě zlevnění začaly rozdávat noviny a občerstvení i ve vagonech druhé třídy. Opět ale jen na lukrativní trase Praha–Ostrava.
Petr Žaluda se brání, že akční slevy zavádějí České dráhy již delší dobu, nicméně je podle něj logické, že zareagovaly na konkurenci právě na tratích RegioJetu, resp. Student Agency. „Nešli jsme pod cenu jízdného, proto se nebojím zásahu ze strany antimonopolního úřadu.“

Jančura vyjádřil obavy, že v případě, že by nezasáhl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, mohlo by to nového dopravce na železnici zadusit. RegioJet patří do skupiny Student Agency. Na trase Havířov–Ostrava–Olomouc–Praha zatím jezdí tři spoje RegioJetu denně každým směrem. Výhledově by trať mělo obsluhovat šest vlakových souprav s 18 spoji denně. Českým drahám chce RegioJet konkurovat cenově a také kvalitou poskytovaných služeb.
Vedení ČD podle Radima Jančury výrazně snížilo jízdné. „Ceny šly o 30 procent od nás a to je dokonce zákonem zakázané… Ceny dráhy snížily jen na linkách, kde jezdí RegioJet a student Agency,“ řekl Jančura v OVM. „Já se ptám, proč jste takto nesnížili ceny na celé síti, proč všichni ostatní cestující mimo tyto linky jezdí za vyšší jízdné?“
Petr Žaluda: „Ceny jsou stejné nebo vyšší, než má RegioJet, ale samozřejmě reagujeme na konkurenci… Není pravda, že to jsou jediné tratě, není to proti RegioJetu, ceny jsme zlevnili tam, kde potřebujeme cestující udržet.“
Podle Jančury zatím nelze říci, že se slevy na jízdném ČD projevily na podnikání RegioJetu. Důvodem je to, že zatím má RegioJet všechny spoje vyprodané. „Od počátku máme plno, počet cestujících narůstá. Cestující nás chtějí podržet,“ uvedl Jančura. Žaluda rovněž tvrdí, že podnikání RegioJetu se nijak nedotklo Českých drah.

Reportáž Jana Beránka
Reportáž Jana Beránka
u_1610
OVM - duel Žaluda - Jančura
Jančura: „Vždy, když budete lhát, nasadím si klaunovský nos“
Radim Jančura se brání nařčení, že jezdí se zastaralými soupravami. Petr Žaluda dříve označil Jančurovy vlaky za „cirkus, se kterým nebude jezdit do Německa“. Sám Žaluda v OVM vysvětlil, že to použil jako příměr k tomu, že Jančurova společnost na trati Praha–Ostrava má čtyři vagony a dvě lokomotivy s tím, že si není jista, zda ta jedna dojede.
Jančura si v té souvislosti ve studiu ČT nasadil klaunovský nos, který nasazoval vždy, když podle jeho názoru Žaluda lhal.

Radim Jančura v OVM uvedl, že jeho společnost nemá žádné zastaralé soupravy. „Máme nejlepší lokomotivy, které jezdí po České republice s výjimkou Škodovek, a z hlediska vagonů jezdíme s šest roků starými interiéry vagónů, které používaly rakouské dráhy jako první třídu. My je používáme jako druhou třídu. Zároveň počítáme s nákupem nových vagonů v hodnotě přibližně jedné miliardy korun.“
A tak konkurence na drahách už přináší pozitivní efekt pro cestující. Kromě stevardek, nižších cen a větší čistoty se dočkají i nových vlaků. Dráhy totiž podobně jako RegioJet chtějí do tří let nakoupit nové soupravy za pět miliard korun.
Oba zdraží na začátku příštího roku
Oba dopravci počítají v souvislosti se avizovaným zvýšením DPH se zdražením jízdného. ČD uvažují o rozmezí 4 až 5 procent, konečné rozhodnutí podle Žaludy padne na konci října. Sám Žaluda by byl rád, aby to nakonec byla 4 procenta.
Jančurův zisk činí zhruba dvě procenta z obratu, což je podle něj nutné pro přežití, proto bude jeho společnost muset zdražit o 4 procenta.
Ministr dopravy Pavel Dobeš předpokládá, že po vstupu společnosti RegioJet na trať Praha–Ostrava dostanou ČD konkurenty i na dalších rychlíkových tratích. Proto chce Dobeš v příštích týdnech svolat všechny zájemce o provozování dálkové železniční dopravy. I kraje otevírají železnici soukromníkům, po Jihomoravském kraji se chystá vypsat soutěže na provoz regionálních vlaků i kraj Plzeňský.