Řecko je bez peněz, povolilo i reklamu s Akropolí

Atény – Aténská Akropole a další antické památky mohou od nynějška sloužit k reklamním účelům. Rozhodla o tom hluboce zadlužená řecká vláda, která se zoufale shání po jakýchkoli možných zdrojích příjmu, informoval řecký list Elefheros Typos. Podle reakcí dalších médií je to ale pro část řecké veřejnosti takřka o svatokrádež.

Doposud si Řecko svoje památky úzkostlivě chránilo. Například na Akropoli mohli natočit záběry ke svým filmům kanadsko-řecká režisérka Nia Vardalosová a její americký kolega Francis Ford Coppola. Fotografovat nebo filmovat ji pro reklamu ale bylo přísně zakázané.

Korunka ke korunce a bude na opravy památek

Podle ministerského oběžníku natáčecí den celovečerního filmu na Akropoli stojí 1 600 eur (asi 41 tisíc korun). Poplatek za každou natáčenou vteřinu reklamy má stát od deseti do sta eur podle výše nákladů na celý projekt. Firmy budou moci také na Akropoli pořádat akce, jako například módní přehlídky. Zaplatit by měly deset procent z rozpočtu, ale nejméně 3 000 eur za každý den konání akce. Plakát s Akropolí v pozadí pro firemní účely bude stát 1 000 eur, fotografování za účelem prodeje pohlednic s tímto objektem 300 eur.

Podle řeckého ministerstva kultury by nové příjmy měly být využity k údržbě a opravám památek a také na výplaty zaměstnanců dozírajících na bezpečnost objektů. Podle úřadu, který vyčlenil k reklamním účelům celkem 117 objektů a na kulturní akce 189 památek, bude ale jejich využití i nadále podléhat jistému omezení.

Řecká média se bouří

Řada Řeků i některá média jsou nicméně z nového vládního plánu v šoku. A to i přesto, že je nad míru jasné, že Řecko peníze potřebuje a zároveň řada starověkých památek se neobejde bez značných sum na opravy. „Pronajímají Parthenon!“ dramatizoval dnes situaci levicový deník Elefhteros Typos. „Možná ho neprodáváme, ale určitě ho dáváme do nájmu. Ano, slyšeli jste dobře,“ přizvukují další média, která hovoří přímo o „šoku“.