Češi tak začali brát v potaz, jaké zboží kupují. Na kvalitě jim nově záleží víc než na tom, kolik za zboží zaplatí. A to i přes to, že tak z peněženek musí často vytáhnout více. „Posuzování kvality může mít nově své opodstatnění ve skandálech, které byly kolem potravin v poslední době,“ míní ředitel Národního informačního střediska podpory kvality Jan Taraba.
Karel Havlíček, předseda představenstva, Asociace malých a středních podniků a živnostníků
„Lidi si uvědomují, co je to cena práce a času.“

Nákupní chování Čechů tématem Ekonomiky ČT24
Hned tři čtvrtiny lidí přitom dávají přednost českým výrobkům. Většinou je totiž považují za stejně dobré nebo dokonce kvalitnější než ty, které nabízí zahraniční konkurence. „Tyto otázky nastávají vždycky, když je hůř. Člověk si uvědomuje, že když bude preferovat jiné výrobky, nebudou se prodávat,“ prohlásil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.
Většina zákazníků by přitom uvítala, kdyby v Česku existovala univerzální a nezávislá značka kvality, která by jim usnadnila výběr zboží a zaručila určité standardy. Na českém trhu je jich v současnosti hned několik. Problémem ale je, že je zákazníci většinou neznají.