Nápady jsou, ale musíme se je naučit prodat

Praha - Pražský Smíchov se z bývalé dělnické čtvrti proměnil v české Silicon Valley. Svá sídla sem postupně přestěhoval Seznam, Google, eBay nebo Skype. Teď přibyla dvě centra pro začínající technologické firmy.

V Česku každý rok vznikne přibližně stovka technologických firem, které chtějí prorazit svým originálním řešením. Přežije ale jen každá dvanáctá. „Vzniká tu poslední dobou čím dál více projektů, které mají originální nápady. Je taky poměrně časté, že na českém trhu vzniká něco, čemu se říká copy paste, to jsou zahraniční projekty, které se lokalizují na český trh, těch je poměrně hodně,“ popsal Nikola Rafaj, spoluzakladatel Techsquare.

Český trh je malý. I přesto se ale hemží investory nejrůznější velikosti. Od těch andělských, tedy takových, kteří jdou s mladými podnikateli od začátku, až po ty větší, které nabízí větší peníze už rozjetým firmám. 

„Mladé technologické firmy, pokud přijdou s dobrou technologií, mají potenciál rychle vyrůst, a tím pádem tvořit pracovní místa, koncekonců o rizikových kapitálech, což je můj obor, se v Americe mluví jako o byznysu tvorby pracovních míst,“ říká andělský investor z firmy Credo Ventures Ondřej Bartoš.

Podle nedávné studie výzkumné společnosti IDC by do dvou let mělo celosvětově vzniknout 75 tisíc nových technologických firem, často označovaných anglickým termínem start-up. Právě informační technologie by měly po světě utvořit do roku 2013 šest milionů pracovních míst. „Start-upový ekosystém je pořád nedovyvinutý. Myslím si, že peněz málo není, spíš je to o správném spojení. V Česku platí stále, že peněz na financování zajímavých projektů je dost, bohužel stále ještě platí, že těch dostatečně kvalitních projektů je málo,“ řekl Bartoš.

Nápady jsou, ale neumíme je prodat

Komunita kolem takzvaných startupů se ale rozrůstá. Jen v Praze už jsou dvě centra, kde pomáhají mladým firmám růst. Další je v Brně a chystá se i v Ostravě. Vznikají ale i první specializovaná média a do Prahy se sjíždí zahraniční experti a investoři. „Jsou překvapení z toho, jak jsou české startupy technicky nadané, ale jsou smutní z toho, jak se neumí prodat,“ řekl Petr Ocásek, zakladatel Node 5. 

Start-upy zakládají dva typy lidí. Buď jsou to mladí studenti, nebo bývalí zaměstnanci nadnárodních firem, kteří věří svému nápadu a chtějí se postavit na vlastní nohy. Kromě soukromých investorů do nového byznysu chce vstoupit i stát. Od podzimu by měl rozjet fond se 600 miliony korun určenými právě na podporu mladých technologických firem.