„Řekl bych, že ČEZ dal najevo všem uchazečům, že tu jsou určité podmínky, které je nutné splnit. Podali to jednoznačně, nebylo tam nic nejasného. A my jsme to splnili a zjevně to splnili i Rusové a možná někdo jiný ne. Není to mimochodem nic neobvyklého. Všude po Evropě jsou zákony o veřejných zakázkách, a když je v tendru nerespektujete, tak vás vyloučí. Takže Areva není první, komu se to stalo,“ říká Roderick.
Šéf firmy Westinghouse Electric Company proto myslí, že ho nepotká stejný osud jako Francouze. „Jsem si jistý, že jsme udělali všechno pro to, abychom vyhověli podmínkám tendru. ČEZ zjevně naší nabídku předběžně prozkoumal a došel k tomu, že je splňujeme. Některé podmínky tendru jsou dané a není o nich možno jednat, o jiných ano. A protože jsme ty první všechny naplnili, jsem přesvědčen, že nám vyloučení nehrozí,“ doplnil.
Roderick ale neví přesné důvody vyřazení Arevy: „Nevím. Dozvěděl jsem se to stejně jako vy z tiskových agentur. Do té doby jsem o tom nevěděl.“ Jeho první reakcí bylo, že volal lidem ze své firmy a ptal se jich, jestli taky v něčem neudělali chybu.
Šéf Westinghouse si je jistý, že vyhraje jeho firma
Daniel Roderick, generální ředitel Westinghouse Electric Company
„Zcela určitě tendr vyhrajeme my. Jsem samozřejmě trochu zaujatý. Ale chceme to a uděláme všechno pro to, abychom byli tak agresivní, jak jen můžeme být.“
Roderick však nabídnutou cenu nechce zveřejnit, a to protože se jedná o komerční výběrové řízení. „Můžu říct, že to je jedna z těch agresivnějších nabídek, které jsme kdy učinili. A myslím, že svědčí o našem odhodlání u vás podnikat,“ vysvětlil.
Český velvyslanec pro energetickou bezpečnost Václav Bartuška říká, že již rozestavěné projekty všech uchazečů včetně Westinghousu jsou zpožděné. Nabízí se tak otázka, kdo bude platit za případné zpoždění u Temelína.
Kdo zaplatí za zpoždění dostavby Temelína?
„Byly tu projekty, které byly zpožděné už před havárií v japonské elektrárně Fukušima loni v březnu. Po Fukušimě jsme zastavili výstavbu a provedli určité kontroly, abychom se ujistili, že při bezpečnosti bereme v úvahu všechny potíže spojené s Fukušimou. A bez toho jsme nechtěli pokračovat. Také regulátoři schválili některé nové předpisy. A když mluvíme o zpoždění, mluvíme o měsících, ne o rocích jako u některých našich konkurentů,“ dodává k tomuto tématu Roderick.

Rozhovor s Danielem Roderickem
Za současné zpoždění zaplatí obě strany tendru. „V naší nabídce to je rozdělené - u některých druhů zpoždění to bude platit ČEZ, ale u většiny my. Když nedodržíme výši ceny, kterou jsme nabídli, tak je naší povinností to zaplatit,“ uvádí šéf společnosti Westinghouse.
Podle firmy má až 70 procent dodávek jít za místními dodavateli. „Je důležité, že 90 procent nákladů na samotnou výstavbu dostanou české společnosti. Máte tu dobrý řetězec dodavatelů, které mohou přispívat nejen tady, ale můžeme je s sebou vzít i jinam do světa,“ prohlásil Daniel Roderick.