Ekonomika rozhodla: Voliči ocenili Obamův boj s nezaměstnaností

Washington – Na výsledek amerických prezidentských voleb, v nichž opět zvítězil Barack Obama, měla největší vliv ekonomika. Právě na ni kladli voliči při rozhodování největší důraz. Nejvíce je přitom zajímala nezaměstnanost. Otázky rozpočtového deficitu, zdravotnictví nebo i zahraniční politiky zůstaly v pozadí. Podle serveru The Wall Street Journal (WSJ) to vyplývá z průzkumu mezi voliči.

Průzkumy ukazují, že Obama sbíral body především u střední třídy, podle voličů je vhodnější také pro reformu programu zdravotní péče Medicare. Naopak Obamova vyzyvatele, republikána Mitta Romneyho, by voliči spíše vybrali, kdyby jim šlo jen o to, jak dát dohromady ekonomiku.
   
Dojmy voličů vycházejí z národního průzkumu, který se na objednávku zpravodajských organizací konal u východů z volebních místností prakticky po celých Spojených státech. Zahrnuty jsou i názory voličů, kteří odvolili ještě před řádným termínem a byli dotazováni telefonicky.

Z Romneyho neměli lidé dobrý dojem jako z člověka

Výsledky průzkumu v zásadě popisují silné stránky každého kandidáta, což se objevovalo už v předchozích průzkumech. Voliči viděli Obamu v mírně pozitivnějším světle a více než polovina respondentů oceňuje i jeho snahu zlepšit situaci na trhu práce. Více než polovina dotázaných voličů má také z Obamy dobrý dojem jako z člověka. Oproti tomu skoro polovina dotázaných uvedla, že nemá dobrý dojem z Romneyho. 

Ve svém druhém funkčním období bude znovuzvolený prezident Barack Obama čelit ekonomice, která nabízí záblesky dlouho chybějící vitality, ale i nadále je bržděna fiskální a regulační nejistotou i zpomalením globálního růstu, píše WSJ.

  • Barack Obama autor: Win McNamee/Getty Images, zdroj: Isifa
  • Barack Obama zvítězil podruhé v prezidentských volbách autor: Chip Somodevilla/Getty Images, zdroj: Isifa

Americká ekonomika vykazuje v posledních měsících známky zlepšení. Nezaměstnanost je nižší než 8 procent, ceny akcií jsou nahoře, v sektoru bydlení došlo k oživení a spotřebitelé začínají zvyšovat výdaje za osobní vozy a jiné velké položky po čtyřech letech splácení dluhů.