Češi při nákupu dárků čím dál častěji spoléhají na internet

Praha – Ani ne měsíc zbývá do Vánoc, a tak je nejvyšší čas na dárky. Čím dál více lidí se při nákupu dárků spoléhá na internetové obchody, a to jak české, tak i zahraniční. Největší nárůsty balíků hlásí Česká pošta z Německa, Slovenska, ale také z Tchaj-wanu a Číny. Objednávek ze Spojených států je naopak čím dál méně. Loni zavedené clo i DPH na zásilky už od dvaadvaceti eur nákupy prodražuje.

Nakupovat přes internet zboží ze Spojených států už není tak výhodné. Balíček ze zámoří totiž musí projít řadou procedur a především pak platbou DPH. Za zboží v řádech tisícikorun si lidé musí připlatit další stokoruny. A to je důvod, proč Spojené státy, známé například pro levnější značkové oblečení, postupně mizí z hledáčků Čechů. Oproti loňsku jen přes Českou poštu ze zámoří prošlo o necelých čtyřicet procent méně zásilek. 

Navíc oproti loňsku je dolar o korunu dražší a euro stejné. Češi se tak místo do zámoří začínají dívat hned za hranice. Například z Německa si letos nechali poslat o 42 procent zásilek víc než loni v listopadu a roste i počet balíků ze Slovenska, Číny a Tchaj-wanu. Lidé, kteří chtějí nakupovat vánoční překvapení za hranicemi, by ale jako vždy neměli otálet, jejich zásilky se můžou nečekaně zdržet, a to nejen na cestě, ale třeba i kvůli celnímu řízení.

  • Počet doručených balíků z USA zdroj: ČT24
  • Nárůst počtu balíků ze zahraničí zdroj: ČT24

V případě problémů se zahraničními zásilkami, třeba s reklamacemi, si lidé často nevědí rady. Podobné je to i v situaci, kdy prodejce přestane komunikovat. V rámci unie přitom existuje obrana. V případě, že zboží není dražší než dva tisíce eur, tedy zhruba padesát tisíc korun, mělo by soudní řízení jít vyřešit on-line. Internetový formulář žaloby je na webu Evropské komise, vyplnit ho trvá zhruba půl hodiny.

Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra pro ČR

„Základní poplatek je tam tisíc korun. V případě, že se jedná o vyšší částku, jsou to čtyři procenta z jistiny, která je požadovaná, a v případě úspěchu ve věci hradí soudní poplatek protistrana.“

V posledním roce měla problém se zbožím, prodejcem nebo dodavatelem zhruba třetina Evropanů nakupujících za hranicemi. Každý přišel v průměru o 375 eur, v korunách necelých deset tisíc. Odškodnění pak neviděla zhruba polovina lidí. Evropská unie tak vydala doporučení, jak se při mezinárodním nakupování přes internet nespálit. Radí třeba zkontrolovat poštovní adresu firmy a také to, jestli je opravdu z unie. Doporučuje platit kreditní kartou a na zabezpečených serverech.

Nakupování přes internet a případné reklamace tématem Událostí ČT (zdroj: ČT24)