Čínská televize se bije za spotřebitele. Schytal to Apple i Volkswagen

Šanghaj – Čínská státní televize ve vlivném a masově sledovaném investigativním pořadu zkritizovala amerického technologického giganta Apple a německou automobilku Volkswagen za špatné chování ke spotřebitelům. Obě společnosti okamžitě přispěchaly se slibem, že nedostatky dají do pořádku. Dobře totiž ví, že takový černý puntík nemůžou brát na lehkou váhu. V minulosti poslala televize „na hanbu“ řadu západních firem, což se většinou brzy promítlo do jejich tržeb na čínském maloobchodním trhu.

Ústřední televize CCTV ve svém programu, který se vysílá na Světový den spotřebitelských práv a je jakýmsi výročním přehledem špatného chování firem ke spotřebitelům, upozornila na to, že Apple čínským zákazníkům neposkytuje následný servis na stejné úrovni jako spotřebitelům v jiných zemích.

U Volkswagenu zase televize poukázala na dlouhodobé problémy jeho vozů s moderní automatickou převodovkou DSG. U některých vozů Volkswagenu tyto převodovky způsobují při jízdě nežádoucí zpomalování nebo zrychlování.

Volkswagen, který má v plánu zvýšit v Číně výrobní kapacity v příštích letech na dvojnásobné čtyři miliony vozů ročně, na zprávu promptně odpověděl a slíbil rychlou nápravu. „Bereme tuto zprávu velmi vážně a budeme urychleně kontaktovat zákazníky, abychom problém vyřešili,“ uvedla automobilka na svém oficiálním čínském blogu.

Rovněž Apple vyjádřil ochotu vyjít vstříc stížnostem čínských spotřebitelů. „Náš tým vždy usiluje o to, aby překonával očekávání našich zákazníků, a jejich obavy bereme velmi vážně,“ sdělila čínská pobočka firmy. Čína je pro Apple hlavní výrobní základnou a firma plánuje razantní expanzi na tamním rychle rostoucím trhu, který se má stát do tří let největším spotřebitelským trhem na světě.

McDonald’s raději rozdával snídaně zadarmo

Na seznam firemních hříšníků se loni dostal i americký provozovatel restaurací rychlého občerstvení McDonald’s a francouzský řetězec hypermarketů Carrefour. Oba údajně porušovali hygienická pravidla. Firmy byly nuceny se omluvit a jejich akcie v dalších dnech výrazně klesly.

Některé firmy ve snaze předejít negativní publicitě oznamují v Číně před dnem spotřebitelských práv slevové a propagační akce. McDonald’s proto na pondělí ohlásil snídaně zdarma a Wal-Mart spustil kampaň „adoptuj strom“.