Praha - Prodej televizní reklamy zažívá krizi. Od ledna do května prodaly české televize dohromady reklamní čas za více než dvě a tři čtvrtě miliardy korun. To je o miliardu méně než ve stejném období loni. Na vině je především krize. Češi sice tráví před obrazovkou stále více času, jenže nenakupují. A firmy méně inzerují. Zadavatelé se od značkové reklamy odklonili směrem k reklamě produktové. Že peníze chybí, se přitom projevuje i na kvalitě spotů.
Zlatým časům televizní reklamy odzvonilo
Zlaté časy televizní reklamy jsou pasé. „Časy, které jsme zažili, zřejmě nebyly normální. Byly velmi dobré,“ prohlásil prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. Boj o inzerenty se zostřil, televizní reklama přesto nezlevnila – právě naopak. Třeba televize Nova paradoxně zdražila. Klienti ale na vyšší ceny nepřistoupili a z reklamního trhu se vypařila zhruba miliarda korun. „Inzerenti prostě neinzerovali. Buď hledali jiné cesty, nebo se té reklamy úplně zřekli,“ konstatoval Brabec.
Novu v odvysílaných reklamách předčila TV Prima
Zhruba před rokem přešlo Česko kompletně na digitální vysílání. Jen loni v tuzemsku vzniklo pět nových televizních kanálů. Z trhu s reklamou si ale zatím ukously jen symbolicky. Lídrem se letos poprvé stala TV Prima, která v prvním čtvrtletí odvysílala 55 procent všech televizních reklam, Nova pak jen bezmála 30 procent. Rostl i zájem o reklamní čas na TV Barrandov.
Jan Levora, výkonný ředitel Českého sdružení pro značkové výrobky
„Reklamní trh v ČR je dlouhodobě deformovaný. Jsou tu dvě velké komerční televize, které mají největší podíl na reklamě, od toho se odvíjejí ceny. Digitalizace se spíš odrazila v tom, že se objevily sestřičky těch hlavních televizí. ČT navíc o reklamu téměř přišla.“
Petr Chajda, člen Prezidia Asociace komunikačních agentur
"Recese začala s rokem 2009, pokles na reklamním trhu je asi o 40 procent. Zadavatele nyní zajímá produktová reklama, nehledí do budoucnosti, rezignovali na značkovou reklamu."
Michal Beran, obchodní ředitel společnosti MEDIA CLUB
„My žádný pokles nezaznamenáváme, máme nejúspěšnější rok v historii. Nahrává nám atypická situace na trhu. Hlavní hráči se neskutečně srovnali. Spouštíme nové kanály, kterým se daří. Výkonnost televizí je stejná. Celý reklamní trh půjde zhruba o 4,3 procenta dolů.“
Na kanálech České televize běžela 4 procenta odvysílaných reklamních spotů. Nový zákon totiž reklamu na veřejnoprávních stanicích výrazně omezil. Smí běžet jen na ČT2 a ČT 4, a to jen pár minut denně. Diváci tak méně přepínají. Podle průzkumů jim právě inzerce v televizi vadí nejvíc. „Když se dívám na televizi nebo na film, tak chci vidět film, a nechci vidět reklamu. Takže v tu chvíli mě reklama obtěžuje,“ vysvětlila Olga Kopecká z PPM factum research.
Televizní reklama stále patří k nejúčinnějším
Na druhou stranu ale Češi připouštějí, že si spotů v televizi nejvíc všímají. I proto patří TV reklama k těm nejúčinnějším. Čtyřicet procent lidí přiznává, že podle ní nakupuje. Navíc dokáže zasáhnout hodně lidí.