Zlatým časům televizní reklamy odzvonilo

Praha - Prodej televizní reklamy zažívá krizi. Od ledna do května prodaly české televize dohromady reklamní čas za více než dvě a tři čtvrtě miliardy korun. To je o miliardu méně než ve stejném období loni. Na vině je především krize. Češi sice tráví před obrazovkou stále více času, jenže nenakupují. A firmy méně inzerují. Zadavatelé se od značkové reklamy odklonili směrem k reklamě produktové. Že peníze chybí, se přitom projevuje i na kvalitě spotů.

Zlaté časy televizní reklamy jsou pasé. „Časy, které jsme zažili, zřejmě nebyly normální. Byly velmi dobré,“ prohlásil prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. Boj o inzerenty se zostřil, televizní reklama přesto nezlevnila – právě naopak. Třeba televize Nova paradoxně zdražila. Klienti ale na vyšší ceny nepřistoupili a z reklamního trhu se vypařila zhruba miliarda korun. „Inzerenti prostě neinzerovali. Buď hledali jiné cesty, nebo se té reklamy úplně zřekli,“ konstatoval Brabec. 

Reklama
Zdroj: ČT24

Novu v odvysílaných reklamách předčila TV Prima

Zhruba před rokem přešlo Česko kompletně na digitální vysílání. Jen loni v tuzemsku vzniklo pět nových televizních kanálů. Z trhu s reklamou si ale zatím ukously jen symbolicky. Lídrem se letos poprvé stala TV Prima, která v prvním čtvrtletí odvysílala 55 procent všech televizních reklam, Nova pak jen bezmála 30 procent. Rostl i zájem o reklamní čas na TV Barrandov. 

Jan Levora, výkonný ředitel Českého sdružení pro značkové výrobky

„Reklamní trh v ČR je dlouhodobě deformovaný. Jsou tu dvě velké komerční televize, které mají největší podíl na reklamě, od toho se odvíjejí ceny. Digitalizace se spíš odrazila v tom, že se objevily sestřičky těch hlavních televizí. ČT navíc o reklamu téměř přišla.“

Petr Chajda, člen Prezidia Asociace komunikačních agentur

"Recese začala s rokem 2009, pokles na reklamním trhu je asi o 40 procent. Zadavatele nyní zajímá produktová reklama, nehledí do budoucnosti, rezignovali na značkovou reklamu."

Michal Beran, obchodní ředitel společnosti MEDIA CLUB

„My žádný pokles nezaznamenáváme, máme nejúspěšnější rok v historii. Nahrává nám atypická situace na trhu. Hlavní hráči se neskutečně srovnali. Spouštíme nové kanály, kterým se daří. Výkonnost televizí je stejná. Celý reklamní trh půjde zhruba o 4,3 procenta dolů.“

Na kanálech České televize běžela 4 procenta odvysílaných reklamních spotů. Nový zákon totiž reklamu na veřejnoprávních stanicích výrazně omezil. Smí běžet jen na ČT2 a ČT 4, a to jen pár minut denně. Diváci tak méně přepínají. Podle průzkumů jim právě inzerce v televizi vadí nejvíc. „Když se dívám na televizi nebo na film, tak chci vidět film, a nechci vidět reklamu. Takže v tu chvíli mě reklama obtěžuje,“ vysvětlila Olga Kopecká z PPM factum research. 

Televizní reklama se neprodává (zdroj: ČT24)

Televizní reklama stále patří k nejúčinnějším

Na druhou stranu ale Češi připouštějí, že si spotů v televizi nejvíc všímají. I proto patří TV reklama k těm nejúčinnějším. Čtyřicet procent lidí přiznává, že podle ní nakupuje. Navíc dokáže zasáhnout hodně lidí.