Své zákazníky podvádí až tři čtvrtiny e-shopů

Praha - Tři čtvrtiny internetových obchodů nerespektují zákon. Své zákazníky klamou, neuvádějí dostatečné informace o zboží či reklamaci nebo prodávají jiné výrobky, než deklarují. Vyplývá to z rozsáhlé tříměsíční kontroly České obchodní inspekce. Přitom hlavní sezona internetových obchodů začala právě teď, před Vánocemi.

Mezi nejčastější hříchy internetových obchodů patří problémy s vyřizováním reklamace, její umělé protahování nebo špatné informování zákazníka. Na tyto prohřešky pak upozorňují často právě zákazníci. „V tomto období jsme obdrželi 1 225 podnětů od spotřebitelů. Na základě podání děláme kontroly,“ říká mluvčí ČOI Denis Gajdoš. 

Na řadu obchodů si zákazníci stěžují opakovaně

Celkem se inspekce v posledních třech měsících zaměřila na 255 internetových obchodů. Často na ty, se kterými už byly v minulosti problémy. Hned 188 z nich porušovalo předpisy, některé přitom i opakovaně. Jeden z prodejců v září například místo deklarovaných drahokamů prodával levnější kameny.  

Několikrát do roka se na trhu objeví také obchod, který objednané a zaplacené zboží nedodá vůbec. „Zákazníci by si měli dát pozor na velké snížení cen, velké akce a podobně,“ varuje Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci. 

Kdo chce mít jistotu, že nenaletí podvodníkům, neměl by platit za zboží dopředu a měl by nakupovat jen u ověřených prodejců. Ti mají často na svých stránkách i uznávané certifikáty. Celkem už v Česku funguje více než třicet tisíc on-line obchodů. A jejich tržby každým rokem rostou. Letos by se měly vyšplhat na padesát miliard korun.