Argumentem odborů je zisk 7 miliard
Odboráři jsou přesvědčeni, že společnost by se měla podělit o raketově rostoucí zisky, kterých dosahuje. „Loni nám zvýšili základní mzdy o tři procenta, bonus za splnění plánu o dvacet pět procent. Argumentovali ekonomickou krizí, která se ale po pár měsících proměnila v sedmimiliardový zisk,“ prohlásil předseda ZO OS KOVO Hyundai Czech Radek Kuchař. „Letos nám nabízeli ještě méně, přitom zisk by měl být ještě vyšší,“ dodal.
Vedení Hyundai dalo v uplynulých dnech jednotlivým zaměstnancům k podpisu dodatky k pracovním smlouvám. Kromě mzdového nárůstu o 3,2 procenta je v nich bonus za splnění plánu ve výši sto procent z měsíční mzdy. Polovinu by měli dostat v létě, polovinu v zimě.

Ve společnosti Hyundai pokračuje boj o novou kolektivní smlouvu
Někteří zaměstnanci ale dodatek odmítají podepisovat a stojí za odbory, které vyjednávání nevzdaly. „Naše organizace je tím velmi mile překvapena. Moc si toho vážíme,“ řekl Kuchař a zdůraznil, že proces vyjednávání bude pokračovat bez ohledu na to, kolik zaměstnanců dodatek podepíše.
Každý se musí rozhodnout sám
Podle informací redaktorky České televize Pavly Daňkové přijala přídavek zaměstnavatele asi polovina. Odboráři je neodsuzují. „Každý si to musí rozhodnout sám,“ uvedl Kuchař. Nelíbí se mu však zastrašování, kterému jsou prý někteří zaměstnanci vystavováni. „V případě odmítnutí podpisu zaměstnavatel vyhrožoval kolegům zařazením na 'černou listinu', přeřazením na horší pracovní pozici i výpovědí,“ tvrdí odboráři na svých internetových stránkách. Jednání s vedením firmy se teď ocitla ve slepé uličce. Řešení má teď pomoci najít zprostředkovatel.
Automobilka měla už v letech 2009 a 2010 potíže s nespokojenými zaměstnanci. Stěžovali si na neúnosné přesčasy, špatné pracovní podmínky i šikanu, což vyvrcholilo na konci roku 2009 stávkou. Nedostatky pak potvrdili inspektoři z Inspektorátu práce, kteří udělili vedení firmy pokutu sedm set tisíc korun.
Výroba aut v Nošovicích
Auta se začala v podhůří Beskyd vyrábět v roce 2009. Stavbě továrny předcházel odpor tamních zemědělců, spory i výhrůžky smrtí. Zemědělci ale nakonec přijali nabízené finanční kompenzace a vyklidili prostor. Stát i kraj vyšel korejské společnosti maximálně vstříc. Šlo o tehdy největší stavbu na zelené louce v historii Česka. Společnost dostala řadu daňových úlev. Například v roce 2012 díky tomu ušetřila miliardu. Dotace dostává i na nová pracovní místa. V roce 2012 to bylo sto sedmdesát milionů. V automobilce pracuje asi tři a půl tisíce lidí, další tisíce zaměstnávají dodavatelské firmy.
