České potraviny podpoří soutěž, hlavní výhrou je škodovka

Praha – Ministerstvo zemědělství spouští novou kampaň na podporu českých potravin. Akce za 60 milionů korun má zatraktivnit tuzemské producenty. Organizaci kampaně dostala na starost agentura Ogilvy & Mather. Ta obstarává propagaci Regionálních potravin pro letošní rok. V rámci projektu proběhne i soutěž mezi spotřebiteli. Za vystříhaná loga z obalů budou dostávat odměny. První cenou je český osobní automobil – Škoda Rapid Spaceback. Producenti domácích specialit ale mají mnohdy jiné problémy - trápí je příliš přísní hygienici.

Soutěž poběží do 4. ledna. Lidé budou muset nasbírat třicet log označujících domácí či kvalitní potraviny ze zakoupených výrobků. Půjde o loga: Regionální potravina, Klasa, Chráněné zeměpisné označení, Chráněné označení původu, Zaručená tradiční specialita, Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou, Bio "zebra" a EU „Bio list“. Každý týden obdrží pět tisíc účastníků soutěže drobný dárek, celkem tak bude rozdáno 50 tisíc cen. Kromě automobilu budou mezi hlavní ceny patřit například poukaz na odběr piva z Budějovického Budvaru za 25 tisíc korun či rodinná dovolená na farmě.

Podle odhadu Petra Milase ze Státního zemědělského intervenčního fondu by zákazníci v rámci soutěže měli koupit potraviny za zhruba 100 milionů korun. „Chceme apelovat na spotřebitele, aby si uvědomili, co nákupem těchto potravin podporují,“ sdělil ministr Marian Jurečka. Zdůraznil, že lokální výrobci v Česku platí daně a zaměstnávají místní lidi. „Tím, že já budu takto nakupovat, podporuji celou ekonomiku, a tedy i sám sebe,“ dodal.

Škoda Rapid Spaceback
Zdroj: ČT24/Škoda Auto

Dováží se i to, co není nutné

Jurečka připomněl, že obchod se zemědělskými produkty a potravinami skončil loni se záporným saldem zhruba 23 miliard korun. Kromě exotického ovoce či dalších produktů, které v Česku nelze vypěstovat či vyrobit, se do země vozí řada výrobků a komodit, které v tuzemsku lze bez problémů produkovat.

Kampaň je i reakcí na situaci po vyhlášení ruského embarga na dovoz potravin z EU, USA, Austrálie, Kanady a Norska. Podle Evropské komise zasáhlo embargo zemědělskou produkci z EU v hodnotě pěti miliard eur. Podle odhadu ministerstva zemědělství přijdou tuzemští vývozci zemědělských a potravinářských produktů přímo na tržbách o 250 až 300 milionů korun. Propad cen v důsledku přetlaku zboží na unijním trhu jim může podle Potravinářské komory způsobit až miliardové škody.   

Ministr zemědělství

„Situace není pro zemědělský a potravinářský sektor jednoduchá – hlavně v těch komoditách, které dnes nemůžeme exportovat do Ruské federace. Do České republiky dovážíme výrobky, které lze vyrobit na území ČR, a myslím si, že je tu velký potenciál, aby zemědělci a výrobci dokázali své výrobky prodat na českém trhu.“

Ministerstvo má za sebou pochybné kampaně

Marketingové kampaně v resortu ministerstva zemědělství přitom čelily v nedávné době kritice. Podle protokolu z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu ministerstvo zemědělství,
Státní zemědělský intervenční fond a Vinařský fond vydaly na kampaně podporující potraviny a víno za šest let 1,5 miliardy korun, aniž by zjišťovaly přínos kampaní. V některých tendrech byl prý porušen zákon o veřejných zakázkách. Podle současného vedení ministerstva se ale pochybení vztahují k předchozím vedením resortu.

Domácí výrobci si stěžují na nadměrnou byrokracii

Udělat domácí dort není vůbec snadné. Kdo chce prodávat jídlo, musí k tomu mít hygienikem schválené prostory. Poctivé vaření z čerstvých surovin totiž nestačí. Veronice Ertlové pohořelo sladké podnikání na tom, že neměla dva vchody do bytu. Také Petra Vondrová narazila na byrokratickou hradbu, kterou se doteď nepodařilo překonat. Úřady jí prakticky zakázaly péct z čerstvých vajec. „Musíte mít výrobnu, která má stavebně oddělenou část, která se nazývá vytloukárna vajec. V tu chvíli to jde,“ sdělila jí odbornice.

Stavební úpravy profesionální kuchyně ovšem něco stojí. Začínajícím podnikatelům ale málokterá banka půjčí dostatečný obnos. Řešením může být někdy pronájem odpovídajících prostor – pokud na něj výrobce má.

Ministr zemědělství připouští, že předpisy se mohou zdát někomu komplikované. Změnu ale nechystá. „Nemůžeme si s ohledem na bezpečnost dovolit něco takového spustit, a udělat nějakou zásadní liberalizaci v této věci,“ prohlásil Marian Jurečka. Třeba v Anglii stačí jedna návštěva úředníka přímo u živnostníka v kuchyni – pokud je čistá a je v ní tekoucí voda a lednice, povolení dostane téměř okamžitě.

Přísné hygienické podmínky omezují české výrobce (zdroj: ČT24)