Z českých kolejí zmizí i německá legenda

Liberec – Poslední měsíce zbývají do razantního omlazení vozového parku na českých kolejích. Přispěje k tomu ukončení pravidelného provozu hned několika prastarých vozidel nejenom české výroby. Poté, co provoz na trati Liberec – Zittau – Rybniště převezme dopravce Arriva, zmizí z pravidelného provozu na českých kolejích německé motorové vozy „Uerdingen“, které byly od 50. až do 90. let minulého století symbolem západoněmeckých lokálek. Na českých kolejích se objevovaly od roku 2004, kdy je společnosti Sächsisch-Böhmische Eisenbahngesellschaft a Railtransport nasazovaly na linku Seifhennersdorf–Varnsdorf–Zitau–Liberec, na které ale letos v prosinci skončí.

Svounápravové červené vozy – tzv. kolejové autobusy – vyráběla vagonka v Uerdingenu a později i další strojírny od roku 1950. Vzniklo jich téměř 1 500 a byly k vidění nejenom na lokálkách, ale také na málo vytížených spojích na významnějších tratích. Ačkoli byly západoněmecké motoráčky podobně staré jako čeští „Hurvínci“, nabízely mnohem vyšší komfort, cestující nebyli ani na lokálkách odkázáni na dřevěné lavice, kolejové autobusy byly oblíbené také díky tomu, že nebyl oddělen prostor pro cestující od prostoru strojvedoucího a cestující měli překrásný výhled na trať před vozem i za ním.

Největší německý dopravce DB „Uerdingeny“ – jak se motorovým vozům podle místa jejich vzniku přezdívá – postupně vyřadil z pravidelného provozu během 90. let, dodnes však jezdí ve službách menších společností.

Kromě starých motoráčků zmizí z pohraničních tratí i novější motorové vozy německé výroby, které Sächsisch-Böhmische Eisenbahngesellschaft používá. Místo nich a také místo motoráků Českých drah ze 70. let – které však jen stěží nabízejí cestujícím alespoň tolik, co prastaré „Uerdingeny“ – se od prosince objeví moderní jednotky Siemens Desiro. Ty paradoxně vznikají v uerdingenské strojírně, kterou Siemens koupil.

S pravidelným provozem na českých kolejích se po změně jízdního řádu 12. prosince rozloučí i další legendy – české motorové vozy řad 831 a 851 z 50. resp. 60. let.