Soud zamítl další odškodnění 2,5 milionu od Vltava Labe Media pro Marešovou

Obvodní soud pro Prahu 5 zamítl zbytek žaloby zdravotní sestry Věry Marešové, ve které po vydavatelství Vltava Labe Media (VLM) žádala 2,5 milionu korun za to, že novináři při informování o jejím případu nerespektovali presumpci neviny. Soud už loni v říjnu rozhodl, že VLM musí Marešové zaplatit 100 tisíc korun. Vydavatelství navíc zaplatilo dalších 100 tisíc korun ještě před začátkem soudního projednávání.

Bývalá zdravotní sestra Věra Marešová (vlevo) u soudu v květnu 2018
Zdroj: ČTK Autor: Ondřej Deml

Marešová čelila obžalobě z vražd šesti pacientů v rumburské nemocnici. Státní zástupce pro ni požadoval doživotí. Soudy ji ale pravomocně osvobodily, protože nebylo prokázáno, že se skutky vůbec staly. 

Její právní zástupce Jan Poláček v minulosti uvedl, že částka, kterou Marešová v žalobě po VLM požaduje, má nahradit útrapy, které jí články způsobily – působit má ale i preventivně. Zástupkyně vydavatelství dříve u soudu přiznala částečné pochybení, šlo však podle ní jen o ojedinělé případy. I proto vydavatelství část peněz již uhradilo. Poláček po dnešním jednání oznámil, že zváží podání odvolání.

„Soud ve druhém kole projednávání žalobu na zaplacení zadostiučinění 2,5 milionu korun zamítl, neboť na základě provedeného dokazování dospěl k závěru, že částka 200 tisíc korun, kterou naše společnost žalobkyni již uhradila a omluva, kterou naše společnost učinila, je vzhledem k dané skutkové situaci dostačující satisfakcí,“ uvedla mluvčí VLM Aneta Koudelková. „Více informací budeme moci poskytnout, až nám bude doručeno písemné odůvodnění rozhodnutí,“ dodala mluvčí.

Soudy už Marešové přiznaly odškodnění i v několika dalších sporech. Mediální dům Czech News Center (CNC), který mimo jiné vydává deníky Blesk a Aha, muselo ženě podle pravomocného rozsudku zaplatit 900 tisíc korun. Ve sporu s TV Nova jí soud přiznal 1,2 milionu korun. Pražský městský soud ve sporech s CNC i s TV Nova rovněž konstatoval, že novináři zásadním způsobem porušili presumpci neviny žalobkyně. V září obvodní soud nepravomocně rozhodl, že ženě musí zaplatit odškodné 700 tisíc korun i Mafra.

Marešová žalovala i vydavatelství Economia, žalobu ale později stáhla. Podle jejího právníka a mluvčího Economie byla uzavřena mimosoudní dohoda, podrobnosti ale strany nezveřejnily. Ve sporu Marešové s televizí Prima zatím soudy rozsudky nevynesly.

V červnu Marešové Obvodní soud pro Prahu 2 ve sporu se státem nepravomocně přiznal 1,57 milionu korun za nezákonné stíhání. Stát ještě před rozsudkem více než milion korun uznal a uhradil. Soudkyně při odůvodnění verdiktu a přiznané částky kromě jiného uvedla, že případ Marešové nemá obdoby.