Energetický regulační úřad (ERÚ) zachytil první stížnosti na takzvané energetické šmejdy, kteří se snaží zneužít ukončení dodávek od společností ze skupiny Bohemia Energy. Spotřebitelům nabízí pomoc s výběrem nového dodavatele, jejich služby ale mohou přivést zákazníky do ještě větších problémů, upozornil mluvčí úřadu Michal Kebort. Podvodníci se podle něj vydávají například za pracovníky ERÚ a doporučují lidem konkrétní dodavatele energií, což úřad ze své podstaty dělat nesmí.
Energošmejdi se snaží zneužít situace bývalých klientů Bohemia Energy, varuje úřad
„Šmejdi opět dokazují, proč si své jméno zaslouží. Znovu se vydávají za pracovníky našeho úřadu nebo si rovnou vymýšlejí pohádky o úřadu zcela novém, který má pomáhat lidem, kteří nyní spadají pod dodavatele poslední instance. Stížností zatím máme jen několik desítek, ale spotřebitelé si svou chybu většinou uvědomí až později, když po nich někdo vymáhá pokuty, což je pozdě. Proto naše varování přichází teď, než stížností budou tisíce,“ varoval ve čtvrtek radní ERÚ Ladislav Havel.
Že telefonát nepochází z ERÚ ani jiného úřadu, lidé podle Keborta poznají snadno – žádný úřad totiž neprodává energie a nesmí doporučovat konkrétní dodavatele. Dalším charakteristickým rysem podvodníků bývá tvrzení, že nic není závazné a lidé si své rozhodnutí mohou kdykoliv rozmyslet. „Podobné rádoby nezávazné nabídky bývají samozřejmě závazné. Spotřebitel totiž může smlouvu uzavřít i po telefonu. Dostat se z ní bývá o poznání složitější, a když od smlouvy nestihne včas odstoupit, do 14 dnů, končí taková nabídka zpravidla sankcí,“ sdělil mluvčí.
Chtějte smlouvu písemně, radí úřad
V současnosti řeší ERÚ se spotřebiteli především dotazy týkající se přechodu do režimu dodavatele poslední instance, kterých přicházejí denně stovky. V běžných časech ale zákazníci podle Keborta potřebují pomoci nejčastěji právě kvůli nekorektnímu jednání zprostředkovatelů, kteří stojí za více než polovinou spotřebitelských podání na úřad. Kompetence nad zprostředkovateli přitom ERÚ bude mít až od příštího roku, přičemž ani jejich registr nevyčistí trh od nekalých praktik hned, uvedl mluvčí.
„Napřímo se mohou lidem ozvat například dodavatelé poslední instance, ale i ti většinou posílají dopisy, nebo spotřebitelé volají jim, ne naopak. Nejste-li si jistí, s kým hovoříte po telefonu, je postup jednoduchý. Nechte si zaslat smlouvu písemně. Žádný ze slušných dodavatelů vás nebude nutit, abyste odsouhlasili do sluchátka něco, nad čím se potřebujete pořádně zamyslet,“ poradila radní ERÚ Markéta Zemanová.
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu a viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza upozornil, že energošmejdi jsou vycvičení, aby sérií dotazů vmanipulovali spotřebitele do situace, kdy jim odsouhlasí téměř cokoliv. „Lidé by se při telefonátu se zprostředkovateli prodeje energie měli mít na pozoru, i kdyby měli odpovědět na tak triviální otázku, jako zda je dnes čtvrtek. I takové ano může být následně zneužito jako souhlas s uzavřením smlouvy. Bohužel nová přísnější pravidla budou platit pro prodej energie až od ledna,“ řekl.
Skupina Bohemia Energy oznámila konec činnosti minulý týden. Podle dat Operátora trhu s elektřinou dodávala ke konci srpna elektřinu přes 600 tisícům zákazníků, plyn téměř 300 tisícům. Klientů největšího uskupení alternativních dodavatelů energií v Česku se nyní ujímají takzvaní dodavatelé poslední instance, tedy hlavní distributoři na daném území. Patří mezi ně ČEZ, E.ON, PRE, Pražská plynárenská a innogy.
Také innogy na podvodníky upozorňuje. „Nikdo by neměl vůbec reagovat na podivné telefonáty nebo zvonění podomních obchodníků u dveří. V dnešní krizové době jsou naše oficiální kanály komunikace – zákaznické linky, zákaznické kanceláře, on-line aplikace – jedinou spolehlivou cestou, aby každý zákazník měl naprostou jistotu, že dodávky energie budou v příštím období spolehlivé,“ řekl mluvčí společnosti Martin Chalupský. Společnost doporučuje řešit žádosti on-line. „Otevřeli jsme novou webovou aplikaci, přes kterou si zákazníci v režimu DPI velmi rychle zařídí novou řádnou smlouvu,“ dodal.
ČEZ kvůli ukončení činnosti Bohemia Energy výrazně navyšuje kapacity call center a kontaktních míst. Bývalí klienti společnosti by neměli ČEZ kontaktovat sami, mají počkat, až se jim pracovníci ozvou, uvedli ve čtvrtek představitelé společnosti ČEZ.
Prezident Hospodářské komory očekává, že ceny elektřiny dále porostou
„Varování přicházela delší dobu, ale jako vždycky při krizích málokdo očekává absolutní nárůst, a že přijde tak rychle,“ vysvětluje prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý. Vysoké ceny elektřiny jsou podle něj důsledkem rostoucích cen emisních povolenek, zdražením plynu a rozpadem globálních dodavatelských sítí.
Zatímco u ceny plynu Dlouhý očekává snížení, ceny emisních povolenek podle něj dále porostou. Množství vydaných povolenek se totiž zmenšuje a firmy se jimi chtějí předzásobit. Elektřina se proto v dlouhodobém horizontu nezlevní.
Dlouhý tvrdí, že firmy zdražení energií odrazí v cenách svých produktů, což bude tlačit na dodatečnou inflaci. Cílem státu je podle něj zajistit takové ceny energií, aby bylo hospodářství konkurenceschopné. V krátkém období ale vláda nemá dostatek nástrojů, jak průmyslu pomoci.
Na nečekaný růst ceny elektřiny podle Dlouhého doplatila i Bohemia Energy. „Byl to docela dobrý business model, akorát nebyl zajištěn proti šokové změně cen směrem vzhůru.“ Firma lidem dávala dlouhodobé záruky dodavatelských cen, ale elektřinu kupovala krátkodobě.
„Stát se musí poučit a asi být tvrdší vůči těm, kteří budou chtít spekulovat v oblasti tak citlivé, jako jsou dodávky energií,“ myslí si Dlouhý.