Kampaň za 50 milionů má zlepšit vládní komunikaci o koronaviru. Přichází pozdě, reagují lidé z médií

Koronavirus je v České republice už osm měsíců. Celou dobu se premiér a jeho ministři snaží lidem vysvětlovat vážnost situace a přijatá opatření, která mají zamezit šíření viru. Stejnou dobu ale také nejrůznější osobnosti, od novinářů, přes odborníky na komunikaci až po některé lékaře, upozorňují na to, že komunikace vlády má slabiny. Kampaň za 50 milionů, kterou má mít na starosti ministerstvo zdravotnictví, to má změnit. Podle novinářů a mediálních expertů, které oslovil pořad Newsroom ČT24, je tento krok vítaný, měl ale přijít daleko dřív.

To, co se zatím nedaří, má zachránit rozsáhlá kampaň, která by měla být vidět v televizi, na billboardech, na internetu a sociálních sítích, a slyšet v rádiích. Vyvracet by měla například dezinformace, připomínat by měla zásady bezpečného a zdravého chování, propagovat plošné testování nebo třeba aplikaci eRouška. To z materiálu připravované kampaně zjistil server Aktuálně.cz.

Jenže takový plán přichází v době, kdy Česko zachvátila druhá vlna epidemie, jejíž konec je zatím v nedohlednu. „Je to jednoznačně s křížkem po funuse. Každá komunikace musí být naplánovaná v pravý čas a na pravém místě. A toto je jednoznačně pozdě. Vláda by se měla především zamyslet nad tím, jak obnovit důvěru, jak podpořit sdělení, které říká,“ reaguje Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Karlovy univerzity.

Pozdě přichází i podle bývalého novináře, teď šéfa PR agentury Ondřeje Féra. „Myslím, že tato aktivita se měla odehrát už před několika měsíci. Na druhou stranu, je lepší tuhle aktivitu udělat i teď, než ji neudělat vůbec,“ dodává.

Nepřesvědčené nepřesvědčí ani 50 milionů

Sporná je také částka. 50 milionů je podle lidí, kteří se pohybují v médiích, až moc. Už v létě se přitom stáhl jiný plán na jinou kampaň, v ní chtělo ministerstvo pro místní rozvoj dát dvě miliardy na podporu cestovního ruchu v Česku.

„Někdy se dá udělat za hodně peněz málo muziky a někdy naopak. To znamená, že bude záležet, jak tyto peníze budou využité. A také určitě každý novinář bude sledovat, kam peníze půjdou. Jestli k médiím blízkým Andreji Babišovi, nebo to bude skutečně férová soutěž,“ upozorňuje Radek Bartoníček z Aktuálně.cz.

Podle Hejlové navíc nepřesvědčené Čechy už stejně nikdo nepřesvědčí. „Kampaň budou víceméně chápat lidé, kteří nařízení dodržují, ti ostatní ji prostě vysklí. Nebudou jí věnovat pozornost,“ dodává.

Skrytí marketingoví poradci

Vláda si za návrhem zatím stojí. A to i přes to, že experty na komunikaci má. Na každém dotčeném ministerstvu, včetně Úřadu vlády, funguje standardní tiskové oddělení.

Polibek Andreje Babiše na čelo Marka Prchala při povolební tiskové konferenci (zdroj: ČT24)

Pro ministry z hnutí ANO navíc pracuje řada marketingových expertů, kteří chtějí zůstat skrytí v zákulisí. Vymýšlejí komunikační strategie a radí politikům, jak vystupovat navenek, co říkat a co psát třeba na sociální sítě. Marketingového stratéga hnutí ANO, Marka Prchala, veřejnost už zná.

V minulých dnech vyšlo najevo, že podobného muže vyslal Andrej Babiš i na ministerstvo zdravotnictví. Marek Hanč měl být pravou rukou dnes už bývalého ministra Romana Prymuly.

„Je zvláštní, že jsou to státní instituce, kde na to, jak je prezentovaná jejich práce, která má být hrazená plně ze státního rozpočtu, je to vlastně součást státu, dohlíží někdo, kdo je placený politickou stranou. Myslím, že to je něco naprosto nestandardního,“ říká šéfredaktor Seznam Zpráv Jiří Kubík, který s Hančem vedl telefonický rozhovor.

Vše se ale Hančovi uhlídat nepovedlo. Například noční schůzku Romana Prymuly na Vyšehradě, kvůli které musel v čele resortu skončit.