Silničáři se připravují na start rozsáhlých oprav D1. Doprovodí je uzavírky

Události: Rozjíždí se další fáze oprav D1 (zdroj: ČT24)

Hned v začátku oprav dálnice D1, které se naplno rozběhnou od března, plánují silničáři rozsáhlé uzavírky této klíčové dálnice. V průběhu roku 2020 se má opravovat sedm úseků v délce přesahující 72 kilometrů.

Modernizace D1 je rozdělena do dvaceti úseků, třináct z nich je dokončených. Mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala kompletní rekonstrukce v roce 2013 a dosud je hotovo 90 kilometrů. Modernizace měla být původně dokončena v příštím roce, nyní je však kvůli zpoždění plánováno ukončení oprav až na rok 2021.

Přípravné práce se rozjíždějí už od poloviny února. „Že není zatím žádná sněhová kalamita, nám docela přihrává. V těchto dnech děláme malé lokální práce, jsou to omezení v řádu hodin,“ přiblížil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Klíčový ale bude víkend na přelomu února a března. Letos by měla být omezení výrazná od samého začátku, včetně nočních uzavírek kvůli demolici mostů. Navíc platí, že úsek dálnice, na kterém se nezačne stavět během této sezony, se už nestihne dokončit na konci roku 2021. To je přitom termín, do něhož by podle plánů měly být všechny opravy D1 hotovy.

„Můžeme spekulovat, ale jsme rozhodnuti, že nejpozději na podzim roku 2021 končíme s celou modernizací,“ potvrzuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

V tomto roce pokračují opravy na pěti úsecích započaté už v roce minulém, navíc je k tomu naplánováno dokončení problematické části mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Téměř čtnáct kilometrů dlouhý úsek měl původně být hotový už v loňském roce. Práce začaly už v březnu 2018. Zakázku za 1,75 miliardy korun tehdy dostalo sdružení firem, které mělo opravu tohoto úseku D1 dokončit loni.

Stavba ale nabrala zpoždění a protáhla se do zimy. Při sněžení předloni v prosinci se kolem rekonstruovaného úseku vytvořily kolony měřící desítky kilometrů. Kritice za to čelil tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Kvůli průtahům v pracích nakonec stát stavařům smlouvu zrušil. V pracích má nyní pokračovat stavební společnost Skanska. Za další část rekonstrukce dostane téměř 1,4 miliardy korun.

Pracovat se začne i na vůbec posledním úseku mezi Ostrovačicemi a Devíti Kříži. V tu chvíli se bude opravovat 45 procent délky modernizované dálnice. Jen pomalejší průjezd osmdesátikilometrovou rychlostí místo 130 kilometrů v hodině zdrží řidiče asi o 20 minut.