Ministerstvo chce zavést elektronické žádanky na vyšetření. Měly by zkrátit čekání

Elektronické žádanky na vyšetření a pravidelné zveřejňování objednacích lhůt na prohlídky jsou dvě novinky, které mají podle ministerstva zdravotnictví pacientům lépe zajistit dostupného lékaře a zkrátit čekání. Resort o nich teď vyjednává s doktory i pojišťovnami, protože ty mají podle zákona dodržování lhůt hlídat. A pokud se strany nedomluví, dá tuto povinnost ještě letos zákonem.

Video Události
video

Zkrátit čekání a zajistit větší dostupnost lékařů. Dvě novinky, o které usiluje ministerstvo zdravotnictví

Jedním z nejvytíženějších oborů je třeba ortopedie, kde se dlouho čeká hlavně na kloubní náhrady. Například v pražské nemocnici Na Bulovce začíná denní směna v ortopedické ambulanci už v sedm ráno, objednaných pacientů jsou desítky a kolem jedenácté dopoledne už je plno.

„Je standardem, že zůstáváme po pracovní době, pracujeme, dokud nejsou všichni pacienti ošetřeni. Někdy tady jsme do šesti, do sedmi do večera,“ konstatuje místní ortoped Jan Lesenský.

Pacienti se tak k vyšetření dostávají zhruba po měsíci až čtyřech čekání, záleží na náročnosti prohlídky. A na některé plánované zákroky si počkají i přes půl roku. „Jsou čekací doby i delší než osm měsíců na totální endoprotézu. Nejdelší čekací doby jsou na místech, která jsou žádaná,“ vysvětluje ředitel Bulovky Jan Kvaček.

A žádaná je třeba také dětská urologie Všeobecné fakultní nemocnice, tady pacienti musejí vydržet ještě déle. „Jsme jediné centrum v republice. Čekací doba je až v řádu let,“ upřesňuje ředitel Všeobecné fakultní nemocnice v Praze David Feltl.

Jinde lhůty protahuje zase nedostatek lékařů nebo přístrojů. Na Blanensku se donedávna dlouho čekalo například na vyšetření magnetickou rezonancí. Pomohl nákup nové a podle mluvčí Nemocnice Blansko Kateřiny Ostré se dostupnost na toto vyšetření zkrátila z dvou až tří měsíců na dva až čtyři týdny.

Vize elektronických žádanek

Maximální lhůty u vybraných zákroků určuje nařízení vlády a plnění mají zajistit pojišťovny. Ministerská kontrola ale ukázala, že o tom nemají dostatečný přehled. „Neexistuje žádný systém pro sledování objednacích lhůt,“ potvrdil ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO).

Pomoci by měly nově také čistě elektronické žádanky. Jejich kód by měla dostat automaticky i pojišťovna, a mít tak informaci o běžících lhůtách co nejdříve. Pojišťovny ale tvrdí, že jim nechybí data, ale právě jejich rychlé sdílení.

„Pomohlo by zjednodušení dat tak, abychom mohli reagovat velmi rychle,“ uvádí ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek. „Potřebujeme jasně evidovat moment, kdy žádanka byla vystavena, abychom mohli sledovat délku, za jak dlouho se pacient dostane k vyšetření. To teď schopni nejsme,“ potvrzuje ministr zdravotnictví.

O žádankách bude i se zdravotníky jednat speciální komise na konci ledna. Ambulantní specialisté už teď chtějí záruku, že elektronizace nezbaví pacienta možnosti svobodné volby lékaře. „Nemůže mu být bráněno v tom, že dostane fyzicky žádanku a přinese mu ji,“ zdůraznil předseda Sdružení ambulantních specialistů Zorjan Jojko.

Ministerstvo teď čeká, jestli se zdravotníci a pojišťovny dohodou na metodice dobrovolně, v opačném případě dá ještě letos povinnost zákonem.