Na opravu tisíců mostů jsou potřeba miliardy. Tlak zesílil před rokem po tragédii v Janově

Události: Pád mostu v Janově poukázal na špatný stav také českých mostů (zdroj: ČT24)

Když se před rokem zřítil Morandiho most v Janově, byl to pro kraje a Ředitelství silnic a dálnic impuls zaměřit se i na české stavby, hlavně ty, které mají podobné prvky jako ten v Itálii. Nejvíce sledované jsou mosty z takzvaného předpjatého betonu. Kraje také investují stovky milionů do samotných oprav. Ovšem na rekonstrukci všech mostů, které zásah vyžadují, by potřebovaly mnohem víc.

V Česku je nyní zhruba 18 tisíc silničních mostů. Jen pět tisíc má ve správě Ředitelství silnic a dálnic: z nich je přibližně 10 procent v tak vážném stavu, že už může být ohrožená jejich nosnost.

V krajích, které vlastní 13 tisíc mostních konstrukcí, je situace horší. Opravu by v dohledné době potřeboval každý čtvrtý most. V Jihomoravském, Středočeském a Libereckém kraji je ve špatném až havarijním stavu zhruba třetina všech mostů. 

Stav mostů
Zdroj: krajské úřady/ŘSD

Podobně jsou na tom mosty i ve Středočeském kraji. Opravu by tam potřebovalo přes 600 mostních konstrukcí. Jedním z nich je most v Hrusicích, po kterém jezdí auta už padesát let. „Byla narušena svislá i vodorovná konstrukce, bylo vychýleno zábradlí. Abychom zajistili bezpečnost, instalovali jsme tam betonová svodidla,“ shrnul středočeský radní František Petrtýl (ANO). Současná konstrukce už za dva týdny zmizí, kraj tam postaví do konce roku nový most. Vyjde to na šest a půl milionu korun.

Podle radního Petrtýla zrekonstruoval Středočeský kraj loni 52 mostů za miliardu. „Počítám, že letos se to ponese ve stejném duchu,“ plánuje. 

Pracuje se i v Moravskoslezském kraji, kde letos zrekonstruují tucet mostů. Region do nich investuje 110 milionů. Například opravu Výškovických mostů v Ostravě financují z evropských fondů. „K té rekonstrukci bylo několik důvodů. Hlavně provozně technický stav, ten byl velmi špatný,“ řekl obchodně-investiční náměstek Správy silnic MS kraje Jan Lukšo. Opravy by ale na Ostravsku potřebovalo dalších 270 mostů, což by kraj vyšlo na víc než 1,5 miliardy korun.

Ve srovnání stavu a počtu mostů je na tom nejlépe Karlovarský kraj, kde je ve špatném až havarijním stavu jen 6,5 procenta z nich. 

Mosty ve špatném stavu
Zdroj: krajské úřady

V horizontu pěti let projde zkouškami 275 mostů, které Technická správa komunikací (TSK) vyhodnotila jako rizikové. Koncem července se kontroloři zaměřili na lanový most nad Jižní spojkou, jehož konstrukci tvoří tzv. předpjatá táhla, podobně jako tomu bylo v Janově. Kontrolou prošel i most na ulici Vltavská v Praze, který musel být kvůli havarijnímu stavu loni v říjnu narychlo uzavřen. Po sérii opatření se na něj mohla doprava vrátit. 

Data a vzorky, které statici při zkouškách nasbírají v terénu, vyhodnocují například v Kloknerově ústavu ČVÚT. Sledují tam třeba to, jak odolný a pružný je beton nebo jak pevná jsou ocelová lana.