Jízdní řád se mění, ubývá vlaků Praha – Ostrava, přibývá railjetů

Praha – Začíná platit jediná oficiálně plánovaná změna letošního jízdního řádu vlaků. Nejdůležitější je omezování provozu mezi Prahou a Ostravou ze strany ČD a Regiojetu. Regiojet ruší večerní pár spojů, zatímco státem vlastněná společnost se vzdává jedné ze svých tradic – vlaku Ostravan – který nově jezdí pod názvem Moravan pouze z Olomouce do Prahy. Současně ale ČD obracejí svůj zrak k Brnu a Vídni, kam již začínají posílat své nové jednotky Railjet. Nově jezdí na dvou párech vlaků Praha – Vídeň, podvečerním vlaku Praha – Brno a ranním z Brna do Prahy. Vagony, které dosud jezdily na spojích nahrazených railjety, se potom přesouvají na rychlíkovou linku mezi Prahou a Plzní.

Největší červnové změny v dálkové dopravě

  • vlaky IC 542 a 543 Ostravan nově jako Moravan pouze v trase Olomouc – Praha a zpět (z Olomouce v 5:19, z Prahy ve 20:11)
  • vlaky IC 1018 a 1019 Regiojet nejedou
  • vlaky EC 1011 a 1006 Regiojet zastavují v Návsí, kde také začínají regiojety dosud výchozí z Bystřice
  • všechny vlaky LE zastavují v Suchdole nad Odrou

Ostravan, Vindobona, Hungaria, Metropol anebo Košičan – tak zní tradiční názvy vlaků, které upomínají na slavné tradice české a československé železnice. Nyní ale začínají jeden po druhém mizet. V sobotu jel naposledy Ostravan, který začal jezdit mezi Prahou a Ostravou, resp. Bohumínem již po druhé světové válce. Dráhy se rozhodly spoj, jezdící brzy nad ránem, z Bohumína do Prahy a naopak až po osmé večer z Prahy do Bohumína zkrátit do Olomouce a přejmenovat na Moravan. Mezi Bohumínem a Ostravou ho nahradí noční rychlík ze Slovenska. „U rychlíku 442 Šírava budou doplněny zastávky Studénka, Suchdol nad Odrou a Hranice na Moravě,“ uvedl mluvčí ČD Petr Pošta.

Zrušení Ostravanu, resp. zkrácení jeho trasy do Olomouce není jediným omezením, které přichází se změnou grafikonu mezi Prahou a Ostravou. Škrty přichystal také dopravce Regiojet, který ruší dva večerní spoje – z Prahy do Třince s odjezdem ve 20:44 a z Ostravy do Prahy s odjezdem ve 20:45. Regiojet rovněž rozšiřuje počet svých zastávek ve Slezsku, pár vlaků, který jezdí až do Žiliny, nově staví i v Návsí. Tatáž je nová výchozí resp. konečná stanice spojů, které dosud jezdily mezi Bystřicí a Prahou. Novou zastávku zavádí také Leo Express v Suchdole nad Odrou. Generální ředitel firmy Leoš Novotný očekává, že tak získá více cestujících z Nového Jičína.

Railjety vystrkují růžky, již brzy jim ustoupí i legendární Vindobona

Zatímco jméno Ostravan mizí z jízdního řádu nyní, s názvem Vindobona, který hrdě nosil jeden z mála vlaků křižujících v dobách studené války rozdělenou střední Evropu a dodnes spojuje Německo, Česko a Rakousko, se cestující patrně rozloučí koncem roku. Spojení Prahy s Vídní mají zajistit výhradně nově zakoupené jednotky Railjet, které ale budou začínat v Praze. V návrhu nového jízdního řádu u žádného spoje do Vídně jméno Vindobona nefiguruje. Netrakční jednotky Railjet ovšem začínají přebírat otěže spojení Praha – Vídeň již nyní se změnou letošního jízdního řádu. Zatím je budou dráhy vypravovat na dva páry spojů denně – z Prahy do Vídně v 6:39 a 8:39 a zpět ve 14:31 a 16:31 (z nádraží Meidling). Podle Petra Pošty bude možné svézt se novými jednotkami také na podvečerním spoji EC mezi Prahou a Brnem a ranním rychlíku z Brna do Prahy.

Provoz railjetů od 15. 6.:

  • EC 72, 73, 74, 75 Vídeňské Nové Město – Praha a zpět
  • EC 379 Praha – Brno (kromě neděle); cestující z Německa musí v Praze přestoupit z jiné soupravy
  • R 876 Brno – Praha

Díky využití railjetů dostaly dráhy k dispozici několik souprav sestavených z rekonstruovaných vozů. Ty se proto přesouvají na rychlíkovou linku Praha – Plzeň – Cheb. Jde o oddílové i velkoprostorové vagony, kterými se lze kromě pražsko-vídeňské linky Eurocity svézt například i mezi Prahou a Ostravou nebo Budapeští. Kromě novějších vozů na rychlících souvisí s provozem railjetů také změny v nasazení restauračních vozů a vagonů první třídy, které postihly především některé spoje ČD mezi Prahou a Ostravou.

Vagony, které se přesouvají na rychlíky Praha–Plzeň–Cheb, používali například cestující v neúspěšných D1 Expresech
Zdroj: ČTK

Návrat po osmi letech

Ačkoli rychlíkové lince z Prahy do Plzně a dále do Chebu vždy dominovaly „koženky“ – tedy vozy typu UIC-Y vyráběné v německém Budyšíně od 60. až do poloviny 80. let – modernější vagony se na ní vyskytovaly také. Kromě velkoprostorových vozů z Vagónky Studénka, které jsou charakteristické poněkud „levným“ a dnes již omšelým interiérem, to byly především pohodlné vagony ze série rekonstruované ve druhé polovině 90. let charakteristické děleným interiérem s oddíly i velkoprostorovou částí. Poslední vlak s těmito vagony jezdil do Chebu v roce 2006. Vracejí se tak po osmi letech. Poslední dva roky je však možné kromě rychlíků cestovat po trati také Pendolinem.

Změny k lepšímu v regionech

Ačkoli je červnová změna jízdního řádu první předem plánovaná, ve skutečnosti již Správa železniční dopravní cesty svůj grafikon měnila několikrát – žádali ji o to dopravci i některé kraje. Příčinou přitom nejčastěji bylo rušení regionálních spojů. Tentokrát se však naopak nabídka spojení v krajích zlepšuje, některé regiony objednaly i zcela nové vlaky. Zachoval se tak například Královéhradecký kraj, který objednal nový ranní spoj z Meziměstí do Náchoda nebo Liberecký kraj, který rozšířil provoz některých vlaků jezdících pouze o víkendech i na pracovní dny.

Drobné změny – zejména v časové poloze spojů – nařídily Českým drahám i další kraje. Jediný region, kterého se změna jízdního řádu netýká, je Kraj Vysočina, uvedl mluvčí SŽDC Tomáš Tesař.

Motorový vlak
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

Vlaky se vrátí na přechod Poustevna - Sebnitz i do Chornic – časem

Změna letošního železničního jízdního řádu vlaků se nese kromě spíše formálních změn v podobě úprav řazení vlaků také ve jménu naděje na lepší železniční budoucnost. Vlaky se totiž podle nově uvedených údajů vrátí na dvě trati, které v minulosti opustily. Ani v jednom případě ale nezačnou vlaky jezdit ihned. Až v červenci začnou jezdit vlaky z Děčína do Dolní Poustevny přes Německo a později v září i spoje z Moravské Třebové do Chornic, které však – v rozporu s loňským záměrem Pardubického kraje – budou provozovat České dráhy.

Obnovených vlaků do Chornic nebude mnoho. Do někdejšího významného uzlu střední Moravy dnes nejezdí vlaky z žádného směru, obnovený provoz od Moravské Třebové bude mít podobu pouhých dvou párů vlaků jezdících navíc pouze v pracovní dny. Lepší bude spojení z Děčína do Rumburku přes Bad Schandau a obnovený hraniční přechod Sebnitz - Dolní Poustevna. Od 5. července pojede osm párů vlaků. Ty poslouží spíše ke spojení z Děčína či Ústí nad Labem do Dolní Poustevny nebo Mikulášovic. Naopak cesta z Děčína do Rumburku bude nadále rychlejší přes Jedlovou.

2 minuty
Ostravan se loučí. Se změnou řádu vyjíždí Moravan
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 12 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 14 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...