„Sbírka se těší stále většímu zájmu a jsme za to moc rádi i loni padla rekordní čísla,“ uvedla Blanka Valentová, která má kampaň Skutečný dárek Člověka v tísni na starosti. Jen za loňský rok se podle ní podařilo nakoupit téměř 45 tisíc certifikátů za 22,5 milionu korun.
O originální vánoční dárky je u Čechů stále větší zájem – přestože e-shop funguje v průběhu celého roku, nejvíce certifikátů dárci nakupují právě v období adventu: „Přes osmdesát procent tržeb máme každoročně v listopadu a prosinci. To platilo i pro loňský rok – jen s vyššími čísly, než byla ta předešlá,“ uvedla Valentová.
Češi nejraději posílají peníze na kozy a kuřata
Skutečný dárek spustil Člověk v tísni jako internetový obchod s certifikáty věcí, kterých je v rozvojových zemích největší nedostatek. Z jejich nákupu pak organizace potřebným lidem zajistí například pitnou vodu, novou živnost, vzdělání nebo lékařskou péči.
„V programu se zaměřujeme na čtyři oblasti – obživu, zdraví, vzdělání a vodu,“ řekla Valentová a dodala, že do kategorie, ze které si dárce skutečný dárek vybere, pak putuje i celková hodnota pořízeného certifikátu. „Pokud si tedy dárce vybere kozu, kterých je zrovna dostatek, za jeho peníze nakoupíme jinou z věcí ze stejné oblasti, které jsou zrovna nejvíce potřeba,“ vysvětlila.
Právě o oblast obživy, do které patří například i hospodářská zvířata, je podle organizátorů sbírky dlouhodobě největší zájem. „Nejprodávanější byly certifikáty na nákup kuřat, kozy, ryby a ovečky. Z oblasti vzdělání pak školní pomůcky,“ uvedla koordinátorka fundraisingových sbírek Člověka v tísni Markéta Jourová.
Ačkoli jsou u dárců v oblibě obecně levnější certifikáty, neustále roste i zájem o nákup dražších dárků. Ten nejdražší, který tvůrci pojmenovali „Šťastná třída“, je v e-shopu za 25 tisíc korun a loni se prodal celkem patnáctkrát. „Peníze z tohoto certifikátu postačí na vybavení jedné třídy. Dar se tak přetvoří například v lavice nebo učebnice,“ vysvětlila Valentová.
Dárky pro jiné si kupují Češi už deset let
K desetiletému výročí mohli kromě certifikátů dárci letos poprvé nakupovat i fyzické dárky. Nejčastěji šlo o předměty z dílny současných českých umělců – v nabídce tak byla například váza od Maxima Velčovského, litografie Františka Skály nebo pouzdro malířky Leny Brauner.
„Ohlas na limitovanou edici uměleckých dárků byl nad očekávání, letos bychom v nich určitě chtěli pokračovat,“ dodala Valentová.
Věci, které se díky penězům ze Skutečného dárku podařilo nakoupit, teď budou spolupracovníci Člověka v tísni předávat v rozvojových zemích v průběhu celého roku: „Z předávek děláme i videozáznamy. Dárci si pak můžou udělat lepší představu o tom, kde jejich peníze pomáhají,“ uzavřela Jourová.