Místo pomalé jízdy údolím Orlice pojedou vlaky u Chocně tunely. Jeden z nich bude nejdelší v zemi

3 minuty
Reportáž: Stát chce u Ústí nad Orlicí postavit nejdelší železniční tunel v zemi
Zdroj: ČT24

Po prosincovém otevření ejpovického železničního tunelu na koridoru mezi Prahou a Plzní se Správa železniční dopravní cesty chystá na další rozsáhlou stavbu tunelů – a to na páteřní trati, která spojuje Čechy s Moravou. Dva tunely by měly vzniknout mezi Chocní a Ústím nad Orlicí nedaleko Třebové, cestu by zrychlily o pět minut.

V současné podobě se trať jinak modernizovaného koridoru na zmíněném úseku klikatí údolím řeky Tichá Orlice. To vlakům umožňuje dosahovat nanejvýš osmdesátikilometrové rychlosti. Správa železnic by pohyb po této části trati ráda urychlila – tím, že ji napřímí.

Zcela nový železniční úsek má vedle současných kolejí propojit Choceň a Ústí nad Orlicí. Trať se dostane na povrch pouze u Brandýsa nad Orlicí, jinak má být zanořená pod zem. Počítá se tak hned se dvěma tunely, přičemž jeden z nich by byl s plánovanou délkou pěti kilometrů vůbec nejdelší v republice.

Plán na rekonstrukci trati mezi Chocní a Ústím nad Orlicí
Zdroj: ČT24

Paralelní tratě

Protože frekventovaným úsekem denně projede asi 150 vlaků a už dnes se za něj při dopravních komplikacích jen těžko hledá náhrada, vybralo ministerstvo dopravy variantu, která zachová i původní koleje podél Tiché Orlice.

„Je to proto, aby se zvýšila propustnost daného úseku. Díky dvěma kolejím budou od sebe odděleny rychlé osobní dopravní vlaky od těch pomalejších nákladních,“ vysvětluje mluvčí resortu Lenka Rezková.

Začátek stavby nejdříve v roce 2026

U místních ovšem budí záměry železničářů rozporuplné reakce. „Máme strach z toho, že nám tady zůstanou hlučné nákladní vlaky a že ty tiché a rychlé se schovají do kopce, takže naše městečko na tom nezíská,“ obává se Zdeněk Držmíšek, který stojí v čele spolku Brandýs ve světě.

Právě tento spolek i radnice jedenáct let požadují, aby trať vedla co nejdál od města. A veřejnost bude mít podle všeho ještě silné slovo – celý projekt musí získat několik povolení. Podle Správy železniční dopravní cesty by se tunely mohly začít stavět nejdřív v roce 2026.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Všudypřítomný protein je trend, může ale škodit

Všude samý protein, chce se říct při pohledu na regály obchodů. Obaly jogurtů, těstovin, sýrů, cukrovinek i nápojů lákají na proteiny, tedy bílkoviny, které zajišťují svalový růst, podílí se na imunitě, regeneraci či hormonální činnosti. Touhu po zdravé výživě však pohání i marketingové triky. „Utrácíme za něco, co ve skutečnosti nepotřebujeme,“ řekl ČT24 nutriční expert Martin Jelínek.
před 50 mminutami

ÚS odmítl stížnost Stačilo! na liberecké krajské volby

Koalice Stačilo! nedosáhla přepočtu všech hlasů v loňských krajských volbách v Libereckém kraji. Získala 4,99 procenta hlasů, v zastupitelstvu tedy není. Na základě úspěšné první ústavní stížnosti liberecký soud na přelomu roku přepočítal hlasy v pěti okrscích, zjistil několik pochybení, ani to však koalici nepomohlo. Druhou stížnost nyní Ústavní soud (ÚS) odmítl a usnesení zpřístupnil ve své databázi.
před 1 hhodinou

Soud zrušil rozhodnutí o konci šéfky SÚKL. Válek ji odvolal po auditu

Bývalá ředitelka Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) Kateřina Podrazilová uspěla s žalobou proti způsobu, jakým přišla o místo, informují iRozhlas a Radiožurnál. Městský soud v Praze zrušil rozhodnutí nejvyššího státního tajemníka, který dal razítko na ukončení jejího služebního poměru. Podrazilová řídila SÚKL 90 dní ke konci roku 2023, ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) ji odvolal poté, co seznámila kolegy z vedení ústavu s výsledky auditu.
před 2 hhodinami

Reportéři ČT: Podezřelé fotbalové sázky se soustředí do třetí ligy

Podezřením na ovlivňování fotbalových zápasů kvůli sázkám je nejvíce zasažená třetí liga, a to hlavně na Moravě. Naznačují to statistiky, které se podařilo získat Reportérům ČT. V nelegálním byznysu jde podle odborníků o miliony.
před 2 hhodinami

Na handbiku až do Kyrgyzstánu. Cesta Čechů upozorňuje na téma poškození míchy

Expedici přes dvanáct států na handbiku od března do srpna podniká vozíčkář Aleš Černohous spolu s cestovatelkou a sportovkyní Šárkou Jelínkovou, která jej doprovází na kole. Jejich plán zní projet napříč Evropou a Asií až do Kyrgyzstánu. Chtějí upozornit na problematiku poškození míchy a na to, že si s ní lékařská věda stále neví dobře rady. „Reagují na nás hlavně řidiči. Troubí a mávají. Občas se s námi chtějí fotit,“ popisuje pozitivní reakce z cesty Černohous.
před 4 hhodinami

Rostou investice do energeticky úsporných projektů

V Česku rostou investice do energeticky úsporných projektů, loni se jich dokončilo rekordní množství celkem za téměř tři miliardy korun. Na taková opatření navíc objednavatel obvykle nemusí vynaložit žádné finance, protože vše splácí z dosažených úspor. Například ve Středočeském kraji má takzvaný EPC projekt v příštích deseti letech na energiích ušetřit skoro půl miliardy. Součástí úsporných opatření v kraji jsou třeba výměny zdrojů tepla, rozvodů nebo zateplení.
před 6 hhodinami

Při požáru lakovny na Tachovsku zemřel člověk. Škody dosahují 50 milionů

Při požáru lakovny výrobní firmy v Chodové Plané na Tachovsku zemřel jeden člověk, další dva lidé utrpěli vážná zranění a jsou v kritickém stavu, vrtulník je transportoval na popáleninové centrum do Prahy. Mluvčí hasičů Petr Poncar oznámil, že se požár povedlo uhasit včetně ochlazování stěn a střechy kolem 16:30. Před 20:00 odjela i dohledová jednotka místních hasičů. Podle odhadů plameny způsobily škody zhruba za 50 milionů korun.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

O bližší kontakt Československa s předchůdci EU usilovali už komunisté

Česko už je skoro jednadvacet let členem Evropské unie. Vstoupilo do ní 1. května 2004. O bližší kontakty s Evropskými společenstvími ale usilovaly už komunistické úřady. Dokumenty, které zveřejnili archiváři z ministerstva zahraničí, dokazují, že tím diplomaty oficiálně pověřila v roce 1986 tehdejší vláda.
před 14 hhodinami
Načítání...