„Slováci jsou vlastně Češi“. Na počátku Československa byl mýtus o jednom národě

V dubnu 1915 psal Tomáš Garrigue Masaryk v memorandu pro britského ministra zahraničí: „Slováci jsou Čechy, přestože užívají svého nářečí jakožto spisovného jazyka.“ Obsáhl tím nejen ústřední myšlenku umělého národa, jíž zastánci budoucího československého státu ospravedlňovali jeho vznik, ale snad nevědomky také vnitřní napětí, které nový útvar po celou dobu jeho existence provázelo a nakonec vedlo k jeho rozpadu. Sám Masaryk přitom chápal „československý národ“ spíše jako národ politický než etnický.

„My si navzájem rozumíme. Každý Čech rozumí Slovákovi a Slovák rozumí Čechovi. Proto jazyková otázka není a ani nemůže být… Politicky a administrativně jde o to, že tvoříme jeden celek,“ podporoval Masaryk v exilu myšlenku československého národa.

Také Masarykův budoucí nástupce Edvard Beneš došel ve svém exilovém pamfletu „Zničte Rakousko-Uhersko!“ k názoru, že Češi a Slováci jsou „zcela prostě Češi“. A Milan Rastislav Štefánik podle vzpomínek jednoho ze svých spolupracovníků dokonce litoval, že se nová republika jmenuje „československá“, a ne jen „česká“, protože „vždyť jsme všichni Češi“.

Když Masaryk říkal, že ‚Slováci jsou vlastně Češi‘, znělo to z jeho úst jinak než od ostatních představitelů pražské politiky na přelomu století: znal oba jazyky a oba národy tak dobře, že v sobě neměl žádný skutečný důvod mezi nimi rozlišovat. Když měl popsat svou národnost, říkal nejčastěji, že je Slovák, případně Slovák a Moravan současně.
Pavel Kosatík
v knize České snění

Pionýrští slovenští evangelíci

S myšlenkou samostatného československého státu sice přišel až Masaryk, idea, že Češi a Slováci jsou jedním národem, ale pochází už z konce 17. století. Tehdy s ní odkazem na společný jazyk vystoupili slovenští evangelíci. Část z nich se totiž během rekatolizace na Slovensku dostala do saské Lužice, kde navázala kontakt s potomky českých exulantů.

„V tomto evangelickém prostředí vzniká myšlenka, že máme společný jazyk – slovenští evangelíci používají staročeštinu, jazyk Bible kralické, jako jazyk liturgický – tudíž jsme jedním národem,“ uvedl v pořadu Historie.cs historik Jan Rychlík. „Ovšem katolíci, kteří na Slovensku vždy tvořili většinu, tuto ideu nikdy nepřijali.“

Myšlenka česko-slovenské vzájemnosti se tak znovu výrazněji projevila až v době národního obrození v 19. století. Převažující českou představu o počeštění Slováků sice ve čtyřicátých letech poněkud zkalili štúrovci se svou kodifikací spisovné slovenštiny, i tak se ale v českých zemích zájem o Slovensko udržel, byť s oním idealizujícím podtónem o „mladším bratrovi“.

Koridor z německého obklíčení

Sám Masaryk původně podporoval vyřešení „české otázky“ v rámci Rakouska-Uherska; jeho  pohled na věc se změnil až s vypuknutím první světové války. „Pokračovat v prorakouské politice znamenalo nejen loajalitu k monarchii, ale i podporu války a válečného vítězství Německa se všemi důsledky, především s německou nadvládou ve střední a východní Evropě,“ podotkl historik Karel Pichlík.

Masaryk proto v roce 1914 poprvé vážně uvažuje o vzniku samostatného státu. A protože si slovy historika Rychlíka uvědomoval, že „Češi potřebují koridor z německého obklíčení,“ sáhl po jazykově blízkých Slovácích, kteří měli být onou spojnicí k jiným slovanským národům, hlavně Rusům a Polákům. Kromě toho byl Masaryk obdivovatelem Jána Kollára, autora myšlenky slovanské vzájemnosti.

Idea „československého národa“ měla ještě další pragmatický dopad. Pokud by v nově ustaveném státě byli Češi a Slováci dvěma různými národy, představovali by nejpočetnější Češi jen asi polovinu jeho obyvatel a Slováků by bylo méně než Němců. Na troskách „žaláře národů“ by tak vznikl „jen“ další mnohonárodnostní stát. „Čechoslováci“ však coby státní národ tvořili nakonec přibližně dvě třetiny obyvatel nové republiky.

Politický národ vs. sebeurčení

„Československý národ“ ovšem Masaryk sám vnímal spíše politicky než etnicky. „Národ mu představovali lidé mluvící sice různými jazyky, ale propojení společným státním programem. Asi jako Američané,“ přibližuje spisovatel Pavel Kosatík.

Do takového politického národa chtěl první československý prezident postupně zařadit i Němce a Maďary, s tímto názorem byl ale v menšině.

Národnostní minority v Československu se místo toho dožadovaly práva na sebeurčení, což Masaryk odmítal. Jak Němci, tak Maďaři ostatně už měli vlastní státy, a na menšiny žijící mimo hranice těchto národních států se podle Masaryka právo na sebeurčení nevztahovalo. Určitou autonomii připouštěl pouze v případě Rusínů na Podkarpatské Rusi.

3 minuty
Události: První republika stála na principu jednotného československého národa
Zdroj: ČT24

Čí historický stát?

Se situací v novém státě ovšem nebyli zcela spokojení ani Slováci, přestože právě účast v něm učinila přítrž tvrdé maďarizaci, které byli zejména ve druhé polovině 19. století vystaveni, a umožnila rozvoj jejich jazyka a národního vědomí. Bývalý slovenský velvyslanec v Česku a spisovatel Ladislav Ballek dokonce uvedl, že „nebýt Československa, Slováci by jako národ 20. století nepřežili“.

Češi neměli problém stát se Čechoslováky, protože oficiální státní koncepce prezentovala Československo jako obnovení historického státu Čechů rozšířeného o Slovensko. Pro Slováky ale nebylo tak jednoduché se s novým státem identifikovat, protože součástí historického státu Čechů – až na „prehistorické“ období Velké Moravy – nikdy nebyli.

„Slováci neměli s Čechy historicky nic společného, protože české a slovenské dějiny jsou asynchronní. Slovensko nepatří do českých dějin. Slovensko je především do doby národního obrození a do roku 1918 integrální součástí uherských dějin,“ dodává historik Rychlík.

Slováci v podstatě odmítali myšlenku, že by byli (společně s Čechy) jedním národem v etnickém smyslu. A to, že by (s Čechy) byli jedním národem v politickém smyslu, byla ochotna akceptovat jenom určitá část.
Jan Rychlík
historik, z pořadu Historie.cs

„Když Praha bouřlivě slaví Husovo výročí, Slováci netuší, kdo ten Hus je,“ podotýká spisovatel Kosatík a naráží tak na další problém, který představovalo odlišné náboženské založení.

Představitelé slovenské evangelické inteligence a absolventi předlitavských univerzit v Praze či Vídni sdružení ve skupině tzv. Hlasistů, ke kterým patřil i první československý ministr pro Slovensko a stoupenec čechoslovakismu Vavro Šrobár, byli ochotni myšlenku čechoslovakismu akceptovat v politickém smyslu. Katolíci, kteří na Slovensku převládali, se ale stavěli proti.

Rozdílná očekávání

Slováci tak od Československa čekali něco jiného než Češi. Doufali, že se jim podaří v jeho rámci jednou prosadit slovenský stát rovnoprávný s českým. Projevilo se to sílícími autonomistickými tendencemi, které se v 30. letech zradikalizovaly ve fašistické hnutí.

V poválečné době otupil hrany národnostních třenic komunistický internacionalismus. Během uvolnění v roce 1968 se sice Slováci domohli federalizace, výrazný vzestup jejich emancipačních snah ale nastal až po pádu totality. Ukázalo se však, že šlo o vzestup rozhodující, který existenci společného státu ukončil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 12 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 14 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...