Opravené Pendolino se po havárii u Studénky vrátilo na koleje. Úpravy stály přes 200 milionů

České dráhy už zase mohou využívat všech sedm jednotek Pendolino (zdroj: ČT24)

Pendolino zničené při nehodě u Studénky se po více než třech letech vrátilo do ostrého provozu. Kromě opravy řídicího vozu soupravy nechali železničáři ve vlaku obnovit vnitřní vybavení. Jednotka by ve čtvrtek měla ujet skoro čtrnáct set kilometrů.

V červenci 2015 vlak narazil ve Studénce na Novojičínsku ve více než 140kilometrové rychlosti do polského kamionu, který vjel na červenou na železniční přejezd a zůstal tam stát. Při srážce zemřeli tři lidé a desítky dalších se zranily.

  • Polský řidič vezoucí náklad plechů z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už 30 sekund svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory. Řidič mohl závory prorazit, ale neudělal to.
  • Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů v hodině. Strojvedoucí stihl rychlost snížit na přibližně 140 kilometrů za hodinu.
  • Při nehodě zemřeli tři lidé a dvě desítky dalších byly zraněny.
  • Vlak po srážce před sebou tlačil některé části kamionu, které začaly hořet, cestou postupně odpadávaly (motor byl nalezen cca 200 metrů od místa nárazu) a zraňovaly lidi okolo trati. Vlaková souprava zastavila asi po 500 metrech.
  • Kabina kamionu se po nárazu odtrhla od zbytku vozidla a zůstala téměř nepoškozena. Řidič z ní v šoku vystoupil až po srážce. Podle policie neřídil pod vlivem alkoholu, srážkou nebyl zraněn a policisté jej zadrželi.
  • Událost se stala asi 1,5 km od místa železniční nehody ze srpna 2008, při níž zahynulo 8 lidí.
  • V roce 2016 byl řidič odsouzen k osmi a půl letům vězení. Soud mu také uložil desetiletý zákaz řízení. Rozsudek byl pravomocný, nikdo se neodvolal.
  • Zdroj: ČT24, idnes.cz, wikipedia.org

Oprava poškozené soupravy, při které musela italská továrna Alstom řídicí vůz vyrobit z velké části znovu, stála přes dvě stě milionů korun. Po jarním návratu přišla na řadu oprava interiéru. Modernizací, při které vlaky dostaly nová sedadla, vizuální informační systém, dětské kino, nové obložení stěn a nové toalety, prošla i ostatní pendolina.

Náklady na modernizaci interiéru jednoho vlaku se pohybují kolem pětatřiceti milionů. Opravená souprava vyrazila ve čtvrtek v 7:10 hodin z pražského hlavního nádraží a po více než sedmihodinové jízdě by měla dorazit do Košic. Po krátké přestávce se vrátí do Prahy.

Jednotka bude podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského fungovat v provozu stejně jako ostatní pendolina. V příštích dnech se tak může objevovat na jiných spojích, především na hlavní části linky mezi Prahou a Ostravou, ale také na spojích Bohumín–Praha–Cheb/Františkovy Lázně.

Soupravy pendolino s maximální rychlostí 230 km/h jsou nejrychlejší vlaky v České republice. Na tuzemské železnici však mohou jezdit jen 160 km/h. Poprvé byla pendolina uvedena do zkušebního provozu před Vánocemi 2004, od prosince 2005 jezdí pravidelně na trase Praha–Ostrava a dalších exponovaných tratích.

  • Sedm jednotek vlaků pendolino představuje pro České dráhy i po téměř 13 letech provozu prémiové vozy a dopravce je plánuje i do dalších let nasazovat na rychlé expresní linky.
  • Patří ale také k nejkontroverznějším nákupům Českých drah. Jedna sedačka dopravce vyšla na téměř 1,9 milionu korun. Dráhy navíc původně plánovaly pořídit deset těchto vlaků. V roce 1995 proto uzavřely kontrakt s mezinárodním konsorciem ČKD, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens pro linku Berlín - Praha - Vídeň. Po krachu ČKD však dráhy dostaly nakonec jen sedm souprav, které dodala italská firma Fiat Ferroviaria, aktuálně součást koncernu Alstom. Hodnota kontraktu přesáhla čtyři miliardy korun.
  • České tratě navíc neumožňují využít plný potenciál pendolina. Vlak může díky zabudované konstrukci s naklápěcí skříní jet rychlostí přes 230 km/h. V Česku však tyto vlaky jezdí v pravidelném provozu maximálně 160 km/h, protože vyšší rychlost tuzemské železnice zatím nedovolují.
  • Poprvé byly u nás vlaky pendolino uvedeny do zkušebního provozu před Vánocemi 2004, od prosince 2005 pak pendolino jezdí pravidelně na trase Praha - Ostrava a dalších exponovaných tratích. Krátce po zahájení pravidelného provozu měla pendolina problém se sérií poruch, později však již jezdila bez větších problémů. Za tu dobu najela pendolina v Česku více než 28 milionů kilometrů, což je v průměru přes čtyři miliony kilometrů na jednotku.
  • Dnes jezdí vlaky Pendolino na trase Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha, navíc jednou denně spojují Prahu se slovenskými Košicemi a dvakrát denně Ostravsko a Prahu se západem Čech. Zastavují pouze v nejvýznamnějších stanicích.
  • Vlaky pendolino nabízí velkokapacitní klimatizované vozy s bistrem a roznáškovou službou. Je možné se v nich připojit k internetu nebo dobít telefon či notebook. Na rozdíl od vozů railjet, které platí za další z vlajkových lodí Českých drah,  je místenka nutností.
  • Vozy prochází od roku 2017 modernizací, která by u jedné soupravy měla vyjít na zhruba 35 milionů korun. Renovovaná pendolina dostanou nová sedadla, vizuální informační systém, dětské kino, nové obložení stěn a zmodernizované toalety.
  • Vlaky pendolino, které bylo prvním rychlovlakem využitým na italských vysokorychlostních tratích, oslavily na konci letošního května 30 let od své první jízdy. Italský železniční dopravce FS je poprvé nasadil do provozu 29. května 1988 na trati z Říma do Milána. Jízda tehdy trvala 3 hodiny a 58 minut, což bylo o hodinu méně, než do té doby potřebovaly nejrychlejší expresy. Nyní jezdí po celém světě 186 těchto vlaků v různých provedeních.
  • Zdroj: ČT24, ČTK, ČD

Nehoda, po níž se nyní pendolino vrací na trať, není první, která se ve Studénce na Novojičínsku odehrála. Před deseti lety, 8. srpna 2008, tam na železniční trať spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících, z toho devět těžce. Někteří mají doživotní následky.

Policie obvinila a státní zástupce obžaloval deset lidí z obecného ohrožení. Šlo o manažery i pracovníky stavebních firem, živnostníka či jednoho úředníka. Loni je soud všechny zprostil obžaloby. Odvolací soud ještě nezasedl.