Vyšebrodský oltář i Rubens jdou definitivně do vlastnictví církví

Praha – Cyklus Mistra vyšebrodského oltáře i Rubensův Svatý Augustin a Umučení svatého Tomáše. Dosud zřejmě nejcennější díla Národní galerie se oficiálně stávají majetkem církví. Finální dohodu České televizi potvrdil ministr kultury Jiří Balvín. O středověké deskové malby se v rámci restitucí úspěšně ucházel řád cisterciáků, Rubensovy originály se vrátí augustiniánům. Návštěvníci galerie ale nemusí smutnit. I přes formální změnu majitele díla zůstanou dál vystavená na svém místě.

Devět deskových maleb od Mistra vyšebrodského oltáře má podle odborníků nevyčíslitelnou hodnotu. Pro Národní galerii jsou obrazy z poloviny 14. století stejně cenné jako třeba Mona Lisa pro pařížský Louvre. Podobně si galerie cení i dva originály od Petra Paula Rubense. O jejich definitivním osudu, alespoň co se vlastnických listin týče, už se vláda s církvemi dohodla. „Právě tento týden jsme to projednávali definitivně, že obě dvě strany se dohodly, že Národní galerie díla vydá,“ řekl ministr Balvín. 

Nicméně třeba změna vlastníka vyšebrodských obrazů ještě před několika týdny nebyla vůbec jistá. „Jde o to, zda opravdu vyšebrodský oltář byl funkční součástí klášterní baziliky ve Vyšším Brodě,“ naznačoval v polovině října šéf Národní galerie Vít Vlnas. Pokud by se totiž prokázalo, že oltář nebyl součástí baziliky, galerie by podle zákona nic nepřikazovalo malby vydat.

Vyšebrodský cyklus, jenž se skládá z devíti desek a dochoval se pravděpodobně kompletní, představuje jedno z nejvýznamnějších děl Sbírky starého umění pražské Národní galerie, zároveň ale i důležité dílo evropského malířství poloviny 14. století. Jak již název napovídá, pochází pravděpodobně z Vyššího Brodu, kam bylo určeno pro cisterciácký klášter. Dílo představuje mariánsko-christologický cyklus, tedy jeden z nejčastějších námětů středověkého umění. Obsahuje mnoho významů a symbolů. Podrobnosti o vzácném středověkém díle viz projekt Národní galerie nikdy nezavírá.

Cisterciáci se s galerií dohodli na dlouhodobém bezplatném pronájmu. Zájemci o kulturu tak i v dalších letech najdou dílo na stejném místě. „Ta první etapa je deset let, s tím, že už v té smlouvě bude, že je možná opce na dalších deset let,“ dodal Balvín. Pod stejnou střechou zůstane i Rubensovo Umučení svatého Tomáše a Svatý Augustin

Rubensovo Umučení sv. Tomáše (vlevo) a Sv. Augustin (vpravo)
Zdroj: Michal Doležal/ČTK

Řád augustiniánů žádá za desetiletý pronájem originálů v hodnotě několika desítek milionů korun jediné - pomoc s restaurováním maleb a obrazů v kostele svatého Tomáše. Právě tam mimo jiné visí kopie obou obrazů. „Potřebují restaurovat a oni mají spoustu možností. My možnosti nemáme skoro žádné,“ přiznává farní vikář kostela Juan Provecho.

Hodnotu Rubensových obrazů odhadují odborníci na několik desítek milionů korun. „Obrazy byly objednány v Rubensově ateliéru uprostřed třicetileté války právě augustiniány z Prahy,“ připomíná Jan Skřivánek, šéfredaktor časopisu Art & Antiques. Více o Rubensových originálech zde.

Reportáž Petra Vaška (zdroj: ČT24)