Soud zprostil exmanažery dopravního podniku obžaloby za Opencard

Nejvyšší soud (NS) zprostil obžaloby bývalé manažery pražského dopravního podniku (DPP) Tomáše Petanu a Jana Suntycha. Původně dostali podmíněné tresty za porušení povinností v souvislosti s projektem Opencard. Šlo o smlouvy, které podle obžaloby dopravnímu podniku způsobily škodu přes 20 milionů korun.

Petana se Suntychem se porušení povinnosti při správě cizího majetku nedopustili ani úmyslně, ani z nedbalosti, plyne z odůvodnění středečního verdiktu. Soudkyně Blanka Roušalová také zmínila, že na případ je nutné pohlížet „optikou doby“. V současnosti jsou o projektu Opencard k dispozici informace, které Petana a Suntych nemohli mít.

Oba muži verdikt osobně vyslechli, s novináři příliš hovořit nechtěli, Suntych reagoval jen jedním slovem: „Úleva.“ Městský soud původně vyměřil Petanovi 30 měsíců vězení se stejně dlouhým odkladem, Suntych dostal dva roky s dvouletou zkušební lhůtou.

Nejvyšší soud už jednou ve prospěch Petany a Suntycha intervenoval, vyjádřil tehdy pochybnosti o vině a vrátil kauzu odvolacímu Městskému soudu v Praze. Ten však loni v červenci znovu vynesl podmíněný trest. Proto tentokrát Nejvyšší soud sám rozhodl o zproštění obžaloby, aby řízení dále neprotahoval.

Smlouva s firmou Haguess

Tomáš Petana byl v DPP ředitelem úseku služeb, Jan Suntych vedoucím jednotky informatiky. V roce 2007 podle obžaloby doporučili uzavřít smlouvu s firmou Haguess na dodávku softwaru ke kartám Opencard, ač předtím nestanovili předpokládanou hodnotu zakázky, nezjišťovali obvyklou cenu dodávky ani neporovnali obdobné zakázky realizované v ČR.

Podle obžaloby byli manažeři srozuměni s tím, že cena navržená firmou je nadhodnocená a smlouva je pro podnik nevýhodná. O rok později obdobně postupovali při přípravě další smlouvy.

NS už při zrušení předchozího rozsudku poukazoval na to, že na prosazení firmy jakožto smluvního partnera znatelně tlačil pražský magistrát. Zaměstnanci DPP tak podle NS v podstatě neměli prostor k diskusi o ceně. Podle městského soudu ale neměli oba muži akceptovat navrženou cenu a měli na ni upozornit vedení podniku.

Opencard pochází z éry primátora Pavla Béma (ODS), Prahu vyšla na více než 1,74 miliardy. Měla mít řadu funkcí, nakonec však sloužila především jako tramvajenka. Současné vedení hlavního města projekt označilo za předražený a odmítlo v něm pokračovat.

Kvůli prosazení Opencard byl za porušení povinnosti při správě cizího majetku odsouzen ke 3,5 roku vězení bývalý šéf magistrátního IT odboru Ivan Seyček. Šéf hodnotící komise Jiří Chytil vyvázl s podmínkou.

Jak šel čas s Opencard
Zdroj: ČT24