D1 nebude bez uzavírek ani přes zimu. U Velkého Meziříčí stavaři nestíhají

D1 nebude bez uzavírek ani přes zimu (zdroj: ČT24)

Dálnice D1 nebude během zimy zcela volně průjezdná a bez omezení, jak se původně plánovalo. S komplikacemi musejí řidiči počítat na Vysočině v úseku u Velkého Meziříčí. Firmě se tady nepodařilo do 20. listopadu stavbu předat a stále na místě pracuje. Ředitelství silnic a dálnic teď společnosti vyměřuje penále.

Rozkopaná dálnice a s tím související uzavírky budou – oproti původním předpokladům – pokračovat i v zimě. V úseku dálnice mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou je stále doprava svedena do jednoho jízdního pásu a řidiči tam jezdí ve zúžených pruzích sníženou rychlostí.

Dokončený není například ani most na 149. kilometru nedaleko Velkého Meziříčí. Rozestavěných a stále nedokončených objektů je ale v tomto úseku víc. Všechny práce na modernizovaných úsecích dálnice přitom měly být hotové do konce listopadu.

„Pro mě z naprosto nepochopitelných důvodů jedna z největších stavebních firem nedodržuje smlouvu,“ uvedl za Ředitelství silnic a dálnic ředitel organizace Jan Kroupa.

„Musím říct, že mě ta firma velmi zklamala. Firma Colas prostě nedodržela žádný z termínů, který měla,“  vyjádřil se podobně i ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO).

Stavební firma ale zatím vyjádření odmítá. „V nejbližší době proběhne schůzka mezi vedením naší společnosti a zástupci ŘSD. Do té doby nebudeme poskytovat žádné vyjádření. Jsme přesvědčeni, že následně ŘSD zveřejní potřebné informace týkající se zpoždění,“ uvedla za firmu Colas asistentka generálního ředitele Andrea Špačková.

Firmy neplnící termíny by neměly soutěžit, přeje si Ťok

Ministr v demisi ale chce, aby se příště firma nedodržující termíny nemohla účastnit dalších tendrů. „Zvažujeme, že podle nového ustanovení zákona o veřejných zakázkách jim prostě už nedovolíme soutěžit,“ potvrdil Ťok.

ŘSD k úterku vyčíslilo smluvní penále pro firmu už na 22 milionů korun. Pokud by omezení trvalo až do konce února, dosáhlo by na 65 milionů. Uzavírka totiž značně zkomplikuje zimní údržbu.

„Řidiči tam budou jezdit ve zúžení i v době, kdy je zimní provoz, a vůbec si nedovedu představit provoz v extrémních klimatických podmínkách,“ dodal ředitel ŘSD Kroupa.

Všechny ostatní opravované úseky na dálnici D1 už budou od středy v plném provozu. Kolony se tak už od středy kvůli modernizaci tvořit nebudou. Z dvou set kilometrů dálnice D1 je hotových už devět úseků – tedy 63 kilometrů zcela nových povrchů.

Události: Modernizace D1 se prodlouží o další rok (zdroj: ČT24)