Špatně naložený kamion je zkratka k nehodě. Někteří řidiči to netuší

UDÁLOSTI: Mimořádné kontroly potvrdily, že řada šoférů podceňuje rizika a někteří i porušují předpisy (zdroj: ČT24)

Policisté se zaměřili na nákladní auta. Kontrolovali jejich technický stav, hmotnost a rozložení nákladu i funkčnost tachografů. Během tří dnů zastavili 417 vozidel, porušení předpisů zjistili ve 172 případech. I špatný stav vozidel ovšem loni přispěl k tomu, že během roku bouralo přes 11 tisíc nákladních aut a při nehodách zemřelo 80 lidí.

Více než třetina nákladních vozidel, které policisté koncem týdne kontrolovali, porušila předpisy. U některých si byly hlídky jisté již předtím, než vozidlo zastavily – třeba v případě přetíženého kamionu, který projížděl po okraji Prahy a upozornila na něj vysokorychlostní váha. U dalších policisté odhalovali problémy až v průběhu kontroly.

Potíže byly s tachografy, technickým stavem vozidel, ale i nákladem a znalostmi řidičů. Zatímco na Vysočině zdůvodňoval jeden z kontrolovaných řidičů nefunkční tachograf tím, že „když nejdou hodiny, tak to nezapisuje činnost“, v Praze se jiný řidič rovnou přiznal, že netuší, jak se s elektronickým tachografem vlastně pracuje. „Na školení jsem ještě nebyl. To je po roce nebo po dvou,“ poznamenal.

Kontroly kamionů a dodávek 11.–13. 10.
Zdroj: ČT24/Policie ČR

Špatně rozložený náklad jako zkratka k nehodě

U kamionu téhož řidiče ale našli policisté ještě závažnější problém: špatně rozložený a navíc neupevněný náklad. Jak podotkl dopravní policista David Bukovský, může špatně zabezpečený náklad skýtat velké riziko. „V okamžiku, kde dojde k pohybu materiálu, vozidlo se stane nestabilní a hůře ovladatelné,“ varoval.

Co se může kamionům stát, ukazují nejenom statistiky nehod, ale i videa s haváriemi, kterých je na internetu plno. Některé z nich s technickým stavem vozidel ani rozložením nákladu nejspíš nesouvisejí, jiné mohou. Například u záznamu nehody, při které návěs prudce vybočil a strhl i tahač mimo silnici po průjezdu nerovností, odhadl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti, že k nehodě přispěl „nerovnoměrně rozložený náklad, špatný stav pneumatik nebo problém s tlumiči pérování“.

Dodávky bourají nejvíce

Loňské statistiky ukazují, že za rok havarovalo 11 177 nákladních aut a při těchto nehodách zahynulo 80 lidí (z celkových 545). Mezi haváriemi nákladních aut – včetně těch tragických – ovšem převažují nehody nikoli kamionů nad 12 tun, nýbrž dodávek do 3,5 tuny (5283 nehod za rok). Ty také nedopadají příliš dobře v policejních kontrolách.

Nehoda nákladních aut v r. 2016
Zdroj: ČT24/Policie ČR

U dodávek ovšem zákon klade veškerou odpovědnost na řidiče, zatímco v případě těžších nákladních vozidel uznává, že může padat i na provozovatele, a umožňuje v případě technických nedostatků potrestat i toho. Nový zákon však i provozovatele dodávek vystaví riziku pokut. Zákon je připravený, ale schvalovacího procesu se ještě nedočkal. To zbude až na novou vládu a parlament.