Pacienti v České republice se učí bránit, pokud jsou nespokojeni s postupem zdravotnických zařízení. Soudní spory jsou stále častější a tlak na nemocnice tak sílí. Přiznání odškodného ale není automatické, liší se případ od případu.
Roste počet pacientů, kteří se soudí s nemocnicemi kvůli způsobené újmě
Matěj zůstal ochrnutý po běžné operaci mandlí v roce 2010. „Je nepochopitelné, že ve fakultní nemocnici prvního stupně přijde první pomoc pozdě – po sedmi minutách, když doba pro přežití je čtyři, pět minut,“ sdělila Matějova matka Marcela Kociánová.
Případ se dostal k soudu. Rodinu zastupoval advokát Lukáš Prudil. Spor nakonec skončil mimosoudním vyrovnáním. Chlapec potřebuje péči 24 hodin denně, která vyjde na více než 50 tisíc korun měsíčně. „Musíme ho polohovat, krmit, sám se neotočí,“ popsala Kociánová.
V případech, kdy je pacient nebo jeho zástupce s postupem zdravotnického zařízení nespokojený, může připravit stížnost s podklady o léčbě. „Na dokumentaci máte právo, to znamená na pořízení její kopie. Na základě toho bych se obrátil na znalce dané odbornosti, nechť mi to objektivně posoudí,“ doporučil advokát Prudil.
Seznam znalců je dostupný na webu ministerstva spravedlnosti. Jejich posudek, pokud nejde o komplikovaný případ, stojí pět až deset tisíc korun. Na desetitisíce může vyjít i advokát, který poškozené zastupuje. Záleží na složitosti a délce sporu.
Existují organizace, které poškozeným zprostředkují právní servis zdarma. „Nemusí platit poplatky, z vysouzené částky se dohodne nějaké procento pro advokátní kancelář,“ přiblížil Luboš Olejár ze Svazu pacientů ČR.
Práva pacientů posílil nový občanský zákoník z roku 2014. Tlak na nemocnice od té doby sílí. Zvyšuje se ale i počet případů, kdy jsou stížnosti neoprávněné.