175 let plzeňského piva, které si oblíbil celý svět. Vyrábí se ze stejných ingrediencí jako v 19. století

Události: 175 let plzeňského piva (zdroj: ČT24)

175. výročí slaví v těchto dnech věhlasný český pivovar Plzeňský prazdroj. 5. října 1842 uvařil sládek Josef Groll jako první spodně kvašený ležák speciálního typu a vytvořil tak zcela novou pivní kategorii „Pils“. Plzeňské pivo si rychle získalo oblibu už v předminulém století. Aktuálně z celkové světové spotřeby piva tvoří dnes celé dvě třetiny právě spodně kvašený ležák. Vyrábí ho většina českých i světových pivovarů. Při příležitosti tohoto výročí se v sobotu konaly v Plzni oslavy na náměstí Republiky.

Žatecký chmel, plzeňská měkká voda a vlastní slad. Právě to jsou tři přísady, které se použily před 175 lety k uvaření prvního plzeňského piva. Úplně stejné ingredience se používají dodnes. Na proces už více než třicet let dohlíží i sládek Václav Berka.

„Varna je zpravidla srdce pivovaru a v těchto místech se před 175 lety narodilo první plzeňské pivo, a to je pivo, které světu dalo základ pro celou kategorii piv – piva typu pils, pilsner, pilsener,“ říká Václav Berka, starší obchodní sládek Plzeňského Prazdroje.

Ani ne po roce od prvního vyrobeného plzeňského piva se už čepovalo i v Praze. Pak se postupně spodně kvašený ležák dostal do celého světa.

Jedna dávka piva se vaří zhruba půl dne. Navařená a zchlazená mladina pak začíná kvasit při pěti stupních. Procesu pomáhá vlastní kmen kvasinek, který prokvasí jenom právě tolik alkoholu, aby ho tam bylo na konci přesně 4,4 procenta.

Až pivo prokvasí, přečerpá se dál do sklepa, kde pak dozrává. „Celková výrobní doba od té doby, něž začneme vařit na varně až do hotového piva, je úplně přesně stejná jako v době Josefa Grolla. Je to zhruba pět týdnů,“ dodává Berka.

Zjednodušené schéma postupu při výrobě ležáku
Zdroj: ČT24/Prazdroj.cz/Asahi beer

Druhým největším odbytištěm českého piva po Německu je sousední Slovensko. Loni se ho tam dovezlo přes milion hektolitrů. Polovina zamířila v plechovkách a lahvích do obchodů, ta druhá pak k čepování přímo do restaurací.

České pivo je velmi oblíbené také v Rusku. Pivovary ho tam ale loni dovezly méně než dřív – asi 180 tisíc hektolitrů. Kvůli vysokému clu a slabšímu rublu je teď originální české pivo v Rusku velmi drahé. Čepované v lahvi nebo plechovce se ale dá koupit téměř všude, a to za rozumnou cenu. Některé pivovary ho tady totiž vaří v licenci. Objemy tají, podle odhadů ale několikanásobně převyšují dovoz z ČR.

Raději doma, z petky nebo plechovky

Každé zhruba čtvrté pivo vypijí Češi mimo restaurace, nejčastěji doma. Pivovary na tento trend reagují, a už i ty malé nakupují linky na stáčení piva do pet lahví nebo plechovek. Zákazníci totiž pivo v plechovkách kupují stále častěji, především v létě. Stejně jako o plechovky, stoupá zájem i o pivo v pet lahvích.

„Ty nárůsty oproti předchozím letům jsou sedmdesáti, osmdesátiprocentní. Ten důvod je jasný. Ten obal je pro konzumenta velmi pohodlný, nemusí se vracet a je lehký,“ vysvětluje zájem spotřebitelů o pivo v plechovce výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.

Spotřeba piva podle obalů (v r. 2016)
Zdroj: ČT24

Třeba pivovar Svijany, který vaří celkem dvanáct druhů nepasterizovaného piva, bude od příštího roku stáčet pivo i do plechovek. V nové hale právě dokončují plnící linku schopnou vyprodukovat 15 tisíc plechovek za hodinu. Pivovar předpokládá, že investice za sto milionů korun se vrátí do šesti let.

Minipivovar v Zábřehu je otevřený teprve rok. Původně začínal s výstavem tisíc hektolitrů piva, produkce ale strmě rostla. „Za poslední rok máme meziroční nárůst asi nějakých tři sta hektolitrů,“ potvrzuje sládek Pivovaru Zábřeh Welzl Marian Bezděk.

Nejvíce piva se prodá v sudech, a to až 90 procent. Zbytek si zákazníci odnesou právě v pet lahvích. „Je technologicky na stáčení nejjednodušší a nejlevnější. Trend je takový, že lidi dávají raději přednost sklu, takže i my do budoucna uvažujeme o zavedení skleněných lahví,“ říká jednatel pivovaru Tomáš Kozák.

Zázemí pivovaru Smart Brewery
Zdroj: ČT24

Již několik let v řadě se také v pivovarnickém odvětví daří malým domácím pivovarům. Ten s názvem Smart Brewery se dokonce vejde do kontejneru o rozměrech dvacet metrů čtverečních. Modul je rozdělen do dvou sekcí. První sekce je tzv. horká sekce, ve které se vaří pivo, ve druhé polovině kontejneru pak pivo kvasí a zraje v tancích.

„Výrobní cena toho piva je kolem pěti, šesti korun za půllitr. Jsme úplně na začátku toho obchodu, ale máme ohlasy z celého světa,“ říká ředitel Smart Brewery Pavel Poživil. Ročně může pivovar v kontejneru uvařit až pět set hektolitrů piva. A i tady se stáčí do sudů nebo se napojí přímo na výčep.