
Události: Úřady nestíhají zakrývat a odstraňovat billboardy u silnic a dálnic
Ministerstvo dopravy už silničářům vydalo příslušné pokyny, jak s odstraňováním poutačů postupovat. Zakrýt a odstranit billboardy mají co nejdříve. Úřady ale přiznávají, že administrativu nestíhají.
„Je to souběh velmi komplikovaně napsané legislativy s velkou náročností a velkým množstvím billboardů, kterými se musíme zabývat. Jsem přesvědčen, že naši řidiči uvidí první kroky Ředitelství silnic a dálnic ještě v tomto týdnu, “ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic 1. třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích z roku 2012.
Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. K 1. září tak od silnic v Česku mělo zmizet 3000 z celkem 25 000 poutačů
Zatímco na dálnicích o odstraňování poutačů rozhoduje ministerstvo, na silnicích I. třídy příslušný kraj.
Silničáři během září napočítali kolem dálnic a silnic I. třídy téměř 7000 reklamních zařízení, z toho asi 3000 odporovaly novému zákonu, z toho stálo 875 poutačů podle ÚAMK u dálnic.
Zbytek byl buď za ochranným pásmem, inzeroval povolené podniky, jako jsou například blízké restaurace a další služby pro motoristy, nebo šlo o poutače v zastavěném území měst a obcí. Na ty se zákaz platný od začátku září nevztahuje.
V Pardubickém kraji už první poutače zmizely
První nelegální billboardy už začaly mizet od silnic první třídy v Pardubickém kraji. V regionu jich stojí podle silničářů 150.
„Postupně zasíláme výzvy k odstranění nepovolených reklamních zařízení, je jich zatím asi do 20. Odstraněných reklamních zařízení je cirka šest kusů,“ uvedl Roman Kyncl z odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu.
Kromě těchto velkých billboardů v takzvaném euroformátu o rozměrech 5,1 krát 2,4 metru u silnic ubylo i několik menších reklamních zařízení, která upozorňovala například na restaurace nebo místní podniky.
Někteří provozovatelé nahradili reklamu vlajkou
Část provozovatelů už dříve oznámila, že reklamní poutače neodstraní. Někteří provozovatelé reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. Tvrdí, že tím změnili charakter ploch, které již nejsou reklamním zařízením.
„Tím jsme jednostranně dle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením, tak jak je definuje zákon,“ uvedl koncem srpna Svaz provozovatelů venkovní reklamy.
Od krajů silnic by ale mohly zmizet i poutače s vlajkou. „V tuto chvíli nemůžeme dělat nic, protože podle našeho soudu nám vzniká škoda. Ale dokud Ústavní soud nerozhodne, tak škoda nepůjde nijak vyčíslit,“ upozornil mluvčí svazu Lukáš Váňa s odkazem na ústavní stížnost, kterou v létě podala skupina 17 senátorů.
Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.
