Do dvou týdnů začnou silničáři zakrývat billboardy u dálnic. První poutače už měly zmizet

Události: Úřady nestíhají zakrývat a odstraňovat billboardy u silnic a dálnic (zdroj: ČT24)

Silničáři začnou do dvou týdnů zakrývat billboardy v ochranném pásmu u dálnic. Od druhé poloviny září začalo ministerstvo dopravy majitelům reklamních zařízení rozesílat výzvy k jejich odstranění. Prvním obeslaným majitelům reklamních ploch nyní skončily lhůty pro jejich demontování.

Ministerstvo dopravy už silničářům vydalo příslušné pokyny, jak s odstraňováním poutačů postupovat. Zakrýt a odstranit billboardy mají co nejdříve. Úřady ale přiznávají, že administrativu nestíhají.

Ministerstvo dopravy k odstraňování billboardů
Zdroj: ČT24/Ministerstvo dopravy

„Je to souběh velmi komplikovaně napsané legislativy s velkou náročností a velkým množstvím billboardů, kterými se musíme zabývat. Jsem přesvědčen, že naši řidiči uvidí první kroky Ředitelství silnic a dálnic ještě v tomto týdnu, “ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

  • Od 1. září zákon zakazuje jakákoli reklamní sdělení podél dálnic a silnic první třídy v ochranném pásmu – okolo dálnic se jedná o 250 metrů, u silnic první třídy mohou stát billboardy nejblíže 50 metrů. 
  • Kromě billboardů musí zmizet i reklamy na mostech. Zůstat mohou například poutače benzinových pump, vyjmuty jsou také reklamní plochy pro provozovny, které se nacházejí v ochranném pásmu ve vzdálenosti do 200 m od jejich objektu.
  • Zákon se týká všech pozemků – státních i soukromých. Netýká se ale poutačů v souvisle zastavěném území.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic 1. třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích z roku 2012.

Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. K 1. září tak od silnic v Česku mělo zmizet 3000 z celkem 25 000 poutačů

Zatímco na dálnicích o odstraňování poutačů rozhoduje ministerstvo, na silnicích I. třídy příslušný kraj.

Billboardy k odstranění od dálnic
Zdroj: ÚAMK

Silničáři během září napočítali kolem dálnic a silnic I. třídy téměř 7000 reklamních zařízení, z toho asi 3000 odporovaly novému zákonu, z toho stálo 875 poutačů podle ÚAMK u dálnic.

Zbytek byl buď za ochranným pásmem, inzeroval povolené podniky, jako jsou například blízké restaurace a další služby pro motoristy, nebo šlo o poutače v zastavěném území měst a obcí. Na ty se zákaz platný od začátku září nevztahuje.

V Pardubickém kraji už první poutače zmizely

První nelegální billboardy už začaly mizet od silnic první třídy v Pardubickém kraji. V regionu jich stojí podle silničářů 150. 

„Postupně zasíláme výzvy k odstranění nepovolených reklamních zařízení, je jich zatím asi do 20. Odstraněných reklamních zařízení je cirka šest kusů,“ uvedl Roman Kyncl z odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu. 

  • Po doručení prvotní výzvy od ministerstva dopravy mají majitelé billboardů pětidenní lhůtu na odstranění poutačů.
  • Pokud tak neučiní, úřad reklamu do 15 dnů zakryje a billboard následně zlikviduje.
  • Pokud se nepodaří vypátrat majitele poutače, bude úřad náklady na demolici vymáhat po vlastníkovi pozemku, na kterém billboard stál.
  • Některé poutače stojí i na pozemcích ŘSD, náklady na jejich odstranění tak může nést i stát.
  • Odstraňování poutačů může trvat měsíce, připustil ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Kromě těchto velkých billboardů v takzvaném euroformátu o rozměrech 5,1 krát 2,4 metru u silnic ubylo i několik menších reklamních zařízení, která upozorňovala například na restaurace nebo místní podniky.

Někteří provozovatelé nahradili reklamu vlajkou

Část provozovatelů už dříve oznámila, že reklamní poutače neodstraní. Někteří provozovatelé reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. Tvrdí, že tím změnili charakter ploch, které již nejsou reklamním zařízením.

„Tím jsme jednostranně dle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením, tak jak je definuje zákon,“ uvedl koncem srpna Svaz provozovatelů venkovní reklamy.

Od krajů silnic by ale mohly zmizet i poutače s vlajkou. „V tuto chvíli nemůžeme dělat nic, protože podle našeho soudu nám vzniká škoda. Ale dokud Ústavní soud nerozhodne, tak škoda nepůjde nijak vyčíslit,“ upozornil mluvčí svazu Lukáš Váňa s odkazem na ústavní stížnost, kterou v létě podala skupina 17 senátorů.

Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

90' ČT24 na téma omezení billboardů u dálnic a silnic (zdroj: ČT24)