Někdejší pražští radní včetně dvou bývalých primátorů Bohuslava Svobody a Tomáše Hudečka sepisují odvolání proti podmíněným trestům v kauze Opencard . Na 250 stran písemného odůvodnění rozsudku, který soud vynesl loni v září, čekali deset měsíců. Soudce v odůvodnění vysvětluje, proč čtyři politiky odsoudil a ostatní radní zprostil. Podle soudu totiž čtveřice měla víc informací a podkladů pro rozhodování než ostatní politici.
Svoboda s Hudečkem už mají černé na bílém, proč dostali podmínku. Připravují odvolání
Na začátku řízení sedělo před soudem deset bývalých radních a pět někdejších úředníků kvůli smlouvě z roku 2012 s firmou Haguess, která měla udržovat systém Opencard. Přítomní radní pro ni hlasovali všichni stejně. Soud však loni v září uznal vinnými čtyři politiky a jednoho úředníka, ostatní zprostil.
Vedle dvou bývalých primátorů Svobody a Hudečka dostali podmínku také někdejší radní pro IT Eva Vorlíčková a radní pro dopravu Josef Nosek. „Rozdělovat zodpovědnost rady podle mého názoru nejde. Mohu být rád, že část rady nebyla odsouzena, protože jsou všichni stejně nevinní jako já,“ říká exprimátor Bohuslav Svoboda.
Soud v zatím nepravomocném rozsudku uvedl, že město pochybilo, když před uzavřením smlouvy s firmou Haguess nevypsalo otevřenou soutěž. „Oslovili jediného uchazeče o tuto veřejnou zakázku, společnost Haguess a.s., a už tím tuto společnost zvýhodnili,“ píše se mimo jiné v odůvodnění rozsudku.
Věděli, že riskují
Čtveřice politiků měla podle soudce analýzy, které naznačovaly, že volí riskantní postup, přesto si prý nevyžádali detailnější posouzení situace. Podle soudu se s těmito dokumenty seznámili z politiků právě Svoboda s Hudečkem a radní Nosek a Vorlíčková, která tehdy měla Opencard na starosti.
„Nepochybně nebyli odborníky v dané oblasti a v posuzovaném případě si nemohli vystačit jen se svými znalostmi a zkušenostmi, takže potřebovali úzce specializovanou odbornou podporu.
Té se jim však nedostalo. Bylo přitom na nich, aby si ji zajistili nebo vyžádali, ale neudělali ani jedno, ani druhé,“ píše se v odůvodnění rozsudku. Radní ale odmítají, že měli každý odlišné množství informací. „Tohle je věc, na které bude stavěna obhajoba, protože odpovědnost je stejná. V radě se hlasuje jedenácti hlasy a hlas má stejný primátor a má ho stejný i poslední z těch šesti radních. Informace měli všichni stejné. Ale u deseti lidí se řekne, že ti za to mohou míň a u šesti lidí se řekne, že za to mohou víc, což si myslím, že absurdnost toho kafkova procesu nějak podtrhuje,“ říká bývalý pražský primátor Tomáš Hudeček.
A odmítá to i Svoboda. „Ty materiály všichni znali, to nebyl materiál, který bych si přečetl a nechal pro sebe. Veškeré materiály, které si primátor opatří tím, že třeba udělá nějaký znalecký posudek, jsou materiály veřejné a všichni ostatní radní je znali nebo měli možnost znát,“ říká Svoboda.
Soud pak vytýká radním i cenu, za jakou služby firmy Haguess odsouhlasili. Soudce například vypočítává, že radní schválili smlouvu s cenou mnohem vyšší, než s jakou magistrát původně počítal. A uvádí, že se na jednání rady řešilo, jak s Opencard dál a mluvilo se i o vysokých cenách za Opencard. „Ta škodovka stála cenu Bentley,“ zaznělo například o Opencard na jednání rady v roce 2012.
Soud však škodu v případu vyčíslil na necelých dvacet milionů korun. Obžalovaní mají zaplatit dohromady 200 tisíc korun. „Což je v podstatě naprosto neadekvátní té dvacetimilionové škodě,“ říká státní zástupce Tomáš Lejnar.
V kauze se odvolal. A stejně tak i odsouzení radní. „Nebudu se nyní k té věci vyjadřovat, samozřejmě ale sepisujeme odvolání,“ uvedla někdejší radní pro informatiku Eva Vorlíčková, již dříve stejně jako ostatní obvinění politici, vinu odmítala. Všichni shodně tvrdili, že se situaci v kritizovaném projektu snažili řešit. Radní se totiž hájili, že jen hasili problémy z předchozí éry ve vedení města.
Soud pak také radním přisvědčil, že byli v situaci, do které se nedostali sami. „I jejich předchůdci rozhodovali o zadávání veřejných zakázek v rámci Opencard způsobem porušujícím zákonná pravidla,“ píše se v rozsudku.
- Projekt Opencard se rozjel za vlády primátora Pavla Béma – karta měla mít množství funkcí, předně se ale využívala jako karta v MHD. Celý systém město stál zhruba jeden a třičtvrtě miliardy korun, loni Opencard začala nahrazovat nová karta s názvem Lítačka.