Svoboda s Hudečkem už mají černé na bílém, proč dostali podmínku. Připravují odvolání

3 minuty
Události: Hudeček a Svoboda dostali odůvodnění rozsudku. Chystají odvolání
Zdroj: ČT24

Někdejší pražští radní včetně dvou bývalých primátorů Bohuslava Svobody a Tomáše Hudečka sepisují odvolání proti podmíněným trestům v kauze Opencard . Na 250 stran písemného odůvodnění rozsudku, který soud vynesl loni v září, čekali deset měsíců. Soudce v odůvodnění vysvětluje, proč čtyři politiky odsoudil a ostatní radní zprostil. Podle soudu totiž čtveřice měla víc informací a podkladů pro rozhodování než ostatní politici.

Na začátku řízení sedělo před soudem deset bývalých radních a pět někdejších úředníků kvůli smlouvě z roku 2012 s firmou Haguess, která měla udržovat systém Opencard. Přítomní radní pro ni hlasovali všichni stejně. Soud však loni v září uznal vinnými čtyři politiky a jednoho úředníka, ostatní zprostil.

Vedle dvou bývalých primátorů Svobody a Hudečka dostali podmínku také někdejší radní pro IT Eva Vorlíčková a radní pro dopravu Josef Nosek. „Rozdělovat zodpovědnost rady podle mého názoru nejde. Mohu být rád, že část rady nebyla odsouzena, protože jsou všichni stejně nevinní jako já,“ říká exprimátor Bohuslav Svoboda.

Soud v zatím nepravomocném rozsudku uvedl, že město pochybilo, když před uzavřením smlouvy s firmou Haguess nevypsalo otevřenou soutěž. „Oslovili jediného uchazeče o tuto veřejnou zakázku, společnost Haguess a.s., a už tím tuto společnost zvýhodnili,“ píše se mimo jiné v odůvodnění rozsudku.

Věděli, že riskují

Čtveřice politiků měla podle soudce analýzy, které naznačovaly, že volí riskantní postup, přesto si prý nevyžádali detailnější posouzení situace. Podle soudu se s těmito dokumenty seznámili z politiků právě Svoboda s Hudečkem a radní Nosek a Vorlíčková, která tehdy měla Opencard na starosti.

„Nepochybně nebyli odborníky v dané oblasti a v posuzovaném případě si nemohli vystačit jen se svými znalostmi a zkušenostmi, takže potřebovali úzce specializovanou odbornou podporu.

Té se jim však nedostalo. Bylo přitom na nich, aby si ji zajistili nebo vyžádali, ale neudělali ani jedno, ani druhé,“ píše se v odůvodnění rozsudku. Radní ale odmítají, že měli každý odlišné množství informací. „Tohle je věc, na které bude stavěna obhajoba, protože odpovědnost je stejná. V radě se hlasuje jedenácti hlasy a hlas má stejný primátor a má ho stejný i poslední z těch šesti radních. Informace měli všichni stejné. Ale u deseti lidí se řekne, že ti za to mohou míň a u šesti lidí se řekne, že za to mohou víc, což si myslím, že absurdnost toho kafkova procesu nějak podtrhuje,“ říká bývalý pražský primátor Tomáš Hudeček.

A odmítá to i Svoboda. „Ty materiály všichni znali, to nebyl materiál, který bych si přečetl a nechal pro sebe. Veškeré materiály, které si primátor opatří tím, že třeba udělá nějaký znalecký posudek, jsou materiály veřejné a všichni ostatní radní je znali nebo měli možnost znát,“ říká Svoboda.

Soud pak vytýká radním i cenu, za jakou služby firmy Haguess odsouhlasili. Soudce například vypočítává, že radní schválili smlouvu s cenou mnohem vyšší, než s jakou magistrát původně počítal. A uvádí, že se na jednání rady řešilo, jak s Opencard dál a mluvilo se i o vysokých cenách za Opencard. „Ta škodovka stála cenu Bentley,“ zaznělo například o Opencard na jednání rady v roce 2012.

Soud staví na znaleckém posudku. V tom jsou ale v podstatě vymyšlené ceny a škody. Do roku 2012 stála ta Opencard víc než po tom našem rozhodnutí, to znamená, my jsme prokazatelně ušetřili.
Tomáš Hudeček
bývalý pražský primátor

Soud však škodu v případu vyčíslil na necelých dvacet milionů korun. Obžalovaní mají zaplatit dohromady 200 tisíc korun. „Což je v podstatě naprosto neadekvátní té dvacetimilionové škodě,“ říká státní zástupce Tomáš Lejnar.

V kauze se odvolal. A stejně tak i odsouzení radní. „Nebudu se nyní k té věci vyjadřovat, samozřejmě ale sepisujeme odvolání,“ uvedla někdejší radní pro informatiku Eva Vorlíčková, již dříve stejně jako ostatní obvinění politici, vinu odmítala. Všichni shodně tvrdili, že se situaci v kritizovaném projektu snažili řešit. Radní se totiž hájili, že jen hasili problémy z předchozí éry ve vedení města.

Soud pak také radním přisvědčil, že byli v situaci, do které se nedostali sami. „I jejich předchůdci rozhodovali o zadávání veřejných zakázek v rámci Opencard způsobem porušujícím zákonná pravidla,“ píše se v rozsudku.

  • Projekt Opencard se rozjel za vlády primátora Pavla Béma – karta měla mít množství funkcí, předně se ale využívala jako karta v MHD. Celý systém město stál zhruba jeden a třičtvrtě miliardy korun, loni Opencard začala nahrazovat nová karta s názvem Lítačka. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 2 hhodinami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 3 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 13 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 13 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 13 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami
Načítání...