Boj měst s vizuálním smogem: radnicím chybí nástroje, vydávají proto vyhlášky

Neonové nápisy, plachty na plotech nebo několik tabulí před provozovnou. Městům vadí reklama, která je hyzdí, a to hlavně v památkových zónách. Radnice přitom nemají mnoho možností, jak problém řešit. Jednou je vydání vyhlášky, která vzhled reklamy sjednotí. Udělalo to i Uherské Hradiště, kde v těchto dnech úředníci obchází majitele domů a pomáhají jim s přizpůsobením regulaci. Ta začne platit příští rok.

„Vážně znečištěna a architektonicky znehodnocena“ je v Uherském Hradišti pětina tamních domů - ukázal to průzkum radnice z konce roku 2015. „Kvůli absenci opory v legislativě v minulosti ale nebylo možné účinně tento problém řešit,“ říká mluvčí radnice Jan Pášma. Město před rokem a půl vydalo pokyny, jak by měla reklama vypadat. Spolu s tím majitelům domů nabídlo finanční příspěvek na její úpravu. Situace se ale příliš nezlepšila.

„Nyní znovu oslovujeme majitele domů v památkové zóně. Jsou opět upozorňováni na nevhodná zařízení na svých domech. Od příštího roku totiž bude platit Nařízení města o regulaci reklamy, jehož porušení bude možné postihovat pokutou,“ vysvětluje Pášma. Záměr radnice je zakázat fluorescenční a ostře kontrastní barvy, světelné reklamy nebo omezit polepy oken a dveří.

Město by tak rádo následovalo příklad historického centra Znojma, kde mají vzhled reklam sjednocený už téměř deset let. I tam provozovatelům pomáhala radnice, která zájemcům připravila návrhy nových štítů a dalších reklam a na jejich výrobu přispěla až pět tisíc korun.

Nežádoucí reklamy se zbavily i Luhačovice. Omezení tam platí od letošního ledna. Vyhláška se zaměřila hlavně na zákaz plachet, tabulí a další reklamy mimo samotné provozovny. „Centrum bylo zaplaveno inzercí, která často odkazovala na služby, které ani nejsou v Luhačovicích. Všichni vyhlášku respektují a závadné reklamy odstranili, ještě než vstoupila vyhláška v platnost,“ konstatuje starostka Luhačovic Marie Semelová (ČSSD).

Města musejí spoléhat hlavně na domluvu a na své vlastní vyhlášky

Pokud není nemovitost s nepovolenou reklamou kulturní památkou, tak město může maximálně udělit pokutu. A to i když se nachází v památkově chráněném území. „Nařídit odstranění ale nemůžeme,“ říká vedoucí odboru památkové péče v Olomouci Vlasta Kauerová.

Výjimkou jsou reklamy, které vyžadují stavební úpravy. O jejich povolení nebo odstranění rozhodují stavební úřady. Mezi ně ale nepatří různé plachty, plakáty nebo třeba monitory promítající reklamu z vnitřní strany výlohy. Sdružení historických sídel a obcí doufalo, že situaci zlepší nový památkový zákon, ten ale poslanci v červenci zamítli. Města se tak budou muset i nadále spoléhat hlavně na domluvu a na své vlastní vyhlášky.

Ve větších městech je ale situace složitější. „Znojmo si historizující design může dovolit, jiným městům, které staví na rozmanitosti architektury (Brno, moderní vs. historická architektura) by to mohlo spíš uškodit, proto takové řešení v Brně nikdo prosazovat nebude,“ vysvětluje designérka Veronika Rút Nováková, která se věnuje vzhledu veřejného prostoru a spolupracuje na vzniku manuálu reklamy v městské části Brno-střed. Ten vyjde na podzim a má pouze doporučovat principy vhodné reklamy.

Podle radnice jde o dílčí krok, zatím se v městské části Brno-střed podařil omezit alespoň černý výlep plakátů nebo tzv. reklamní výstrče, které často ovlivňují vzhled budov. „Za dobu, co se tomuto tématu věnujeme, se stavebnímu úřadu podařilo prověřit povolení u zhruba 275 výstrčí. Obecně lze konstatovat, že většina provozovatelů po konzultacích s oprávněnými úředními osobami a na základě domluvy sama přikračuje k odstraňování vizuálního smogu podléhajícího režimu stavebního zákona,“ vysvětluje radní Brna-středu za Žít Brno Svatopluk Bartík.

O pravidlech pro reklamu se dlouho diskutuje i v Praze. Ta zatím rozhodla, že se od nového roku omezí reklamní panely na sloupech. Zcela zmizí z Pražské památkové rezervace, parků nebo cyklistických stezek. Jinde jich ubude a sjednotí se jejich velikost. „Úplně budou reklamní nosiče zakázány také v okolí křižovatek a v místech, kde by bránily v rozhledu,“ dodává mluvčí Institutu pro plánování a rozvoj Prahy Marek Vácha.

Designérka Veronika Rút Nováková dodává, že přehršel nedomyšlené a neprofesionálně vytvořené reklamy zbytečně ničí veřejný prostor: „Lidé se v místě nechtějí zdržovat, ,nežijí‘ v něm, ale jen procházejí. Mezi další problémy patří to, že nápisy nedobrovolně tahají oko a soustavně ruší pozornost, cloní městskou zeleň, jsou často nebezpečné pro chodce a motoristy“.

Problém to je také v Pardubicích, kde se ale zatím k řešení vyhláškou neodhodlali. „Na veřejně přístupných místech to považujeme za problém. Hromadící se množství vizuálních informací vede k potlačování významu architektury, celkové nepřehlednosti a chaosu. V dlouhodobém kontextu je regulace nutná, ale legislativně těžko uchopitelná,“ uvedl pro ČT mluvčí magistrátu Radim Jelínek.

V Ústí nad Labem do řešení zapojili studenty. Na žádost radnice v Ústí nad Labem studenti UJAKu mapují reklamu ve městě. Práci mají mít hotovou do října. Zaměří se na širší centrum Ústí nad Labem a příjezdové trasy do něj. Na základě zpracovaných dat pak vznikne vyhláška regulující reklamu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Bělohradský: Čvachtáme se v digitálních mělčinách. Svoboda slova není vždy úplná

Filozof a sociolog Václav Bělohradský v pondělním Interview ČT24 hovořil o svobodě slova, názorové ostrakizaci a demokracii. „Svoboda slova není vždy úplná, podléhá aktuálně vládnoucímu režimu slova,“ uvedl. "V Česku neexistuje dominance slova, tedy policejní diskurz, který by někomu zakazoval o něčem mluvit, ale ostrakizace je velmi silná. (...) Vaše výroky jsou často vytlačeny na okraj sféry relevance,“ myslí si Bělohradský. V rozhovoru s moderátorem Danielem Takáčem také prohlásil, že se lidstvo čvachtá v digitálních mělčinách, kde se mezi sebou plácají různé informace a dezinformace.
před 12 mminutami

Zásadní bude, zda se Babiš nebude snažit ovlivňovat chod Agrofertu, zní z opozice

Je dobře, že premiér Andrej Babiš (ANO) naplňuje, co slíbil. Zásadní ale bude, zda se skutečně nebude snažit chod holdingu Agrofert jakkoli ovlivňovat, míní předseda opoziční TOP 09 Matěj Ondřej Havel. Zda v pondělí oznámeným řešením prostřednictvím fondu RSVP Trust Babiš skutečně naplní evropskou a národní legislativu, musí dle šéfa opoziční KDU-ČSL Marka Výborného posoudit právní experti, a to především, až se tak skutečně stane. Dle šéfa Pirátů Zdeňka Hřiba určení správce a protektora nemůže zakrýt fakt, že fond ze své podstaty není „slepý“.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš vloží Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust

Premiér Andrej Babiš (ANO) do 8. ledna nevratně vloží holding Agrofert do svěřenského fondu RSVP Trust, který založila poradenská společnost Roklen s právní podporou právní kanceláře DBK. Ta o tom v pondělí informovala agenturu ČTK a Babiš následně potvrdil, že tak učiní do termínu stanoveného zákonem, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem. Správcem tohoto fondu je bankéř Wilfried Reinhard Elbs a dohlížet na něj bude protektorka Věra Výtvarová. Elektorem je právník Patrik Bureš.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Okamura: Resort obrany připraví podklady k ukončení své role v muniční iniciativě

Předseda sněmovny a šéf SPD Tomio Okamura sdělil, že peníze ze státního rozpočtu nepůjdou na zbraně a munici pro Ukrajinu. Řekl to na tiskové konferenci po pondělním jednání poslaneckého klubu SPD, kde jeho členové projednávali mimo jiné i výroky ministra obrany Jaromíra Zůny (za SPD). Ten se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil už dříve místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 10 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Prodejci zbraní letos nahlásili devět podezřelých pokusů o nákup

Policie za rok řešila devět podezřelých nákupů nebo pokusů o nákup zbraní. Osm jich vyhodnotila jako nezávadné, jeden případ ještě prověřuje, uvedlo pro ČT policejní prezidium. Jednalo se například o situace, kdy se někdo pokusil koupit zbraň bez potřebných dokladů. Prodejci zbraní a střeliva mají novou povinnost hlásit policii podezřelé nákupy od ledna.
před 13 hhodinami
Načítání...